صفر تا صد راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها

راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها

راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها تفاوت زیادی با راه اندازی آشپزخانه های صنعتی دیگر مانند کترینگ و رستوران ندارد. تنها نکاتی اضافه ای را باید در این آشپزخانه ها مد نظر قرار داد که شاید در دیگر آشپزخانه های صنعتی کمتر نیاز شود. مثلاً در ادارات و شرکت ها بهتر این است که خط کامل سلف سرویس برای کارکنان مستقر شود تا سرویس دهی به آنها سریعتر انجام بگیرد و کارکنان راحت تر به غذای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند.

در اینجا می خواهیم هر آنچه نیاز است برای راه اندازی آشپزخانه شرکت خود بدانید در اختیار شما قرار دهیم.

چه شرکت هایی به آشپزخانه صنعتی نیاز دارند

راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها به همراه سلف سرویس

دو گروه از شرکت ها هستند که برای کارکنان خود آشپزخانه صنعتی و غذاخوری تاسیس می‌کنند. شرکت های بزرگ با تعداد زیادی از کارکنان و کارخانجات بیرون شهری.

شرکت ها و سازمان های بزرگ داخل شهری به جای خرید روزانه غذا از کترینگ ها مختلف ترجیح می دهند خود وظیفه تهیه غذا را برعهده بگیرند. با نگاهی عملگرایانه و بلندمدت تجهیز بخشی از شرکت به تجهیزات آشپزخانه صنعتی و غذاخوری بهینه‌تر خواهد بود. مضاف بر اینکه نظارت بر فرآیند تهیه و تولید غذا و سلامت کارکنان هم بهتر انجام می‌گیرد.

دسته دوم کارخانجاتی هستند که در بیرون از شهرها دسترسی به خدمات سرویس غذا ندارند. این کارخانجات که عمدتاً هم بزرگ هستند برای کارکنان خود تجهیزات سلف سرویس، غذاخوری و مانند آن را تدارک می‌بینند.

چرا راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها به صرفه است

از همین تعریف مشخص است که مهمترین نگرانی و مشخصه راه اندازی آشپزخانه های صنعتی یعنی مکان یابی برای این قسم از آشپزخانه ها محلی از اعراب ندارد. این یعنی یک هیچ به نفع راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها. این آشپزخانه ها مشکل بازاریابی و یافتن مشتری هم ندارند. مشتری طبقه بالا نشسته یا بعد از یک شیفت کاری در کارخانه به غذاخوری می آید و غذای خود را انتخاب می کند و می رود.

شاید به همین دلیل است که راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها آنقدر به صرفه تر است. بدون هزینۀ مکان رستوران و بدون هزینۀ بازاریابی بخشی اساسی از مسیر را در همان ابتدا رفته‌اید. اینجا از دکوراسیون مجلل رستوران و تجهیزات سرو غذای گران قیمت هم خبری نیست. تنها حساسیتی که مسئولان این آشپزخانه‌ها دارند کیفیت غذایی است که قرار است به کارمندان بدهند. کانسپت برند شما نیز از همان ابتدا مشخص است. از همه مهمتر رقیبی هم در کار نیست و قرار نیست مشتریان شما به جای دیگری بروند.

اگر شما پیمانکاری هستید که برای اجرای طرح های آشپزخانه های صنعتی با کارخانه های بزرگ قرارداد دارید باید بگوییم بهترین تصمیم را گرفته‌اید.

البته به همین قیاس از درآمدهای میلیاردی رستوران های سه ستاره و معتبر نیز در این آشپزخانه ها خبری نیست. مصداق کامل آن ضرب المثل فارسی که می‌گوید: «هر چقدر پول بدی آش می‌خوری.»

سنجش بودجه برای راه اندازی رستوران

سالن رستوران در معدن

مهمترین دغدغه برای افتتاح چنین آشپزخانه ای بودجه اولیه است. حجم بودجه اولیه را، میزان ظرفیت سرویس روزانه این آشپزخانه‌ها تعیین می‌کند. آیا برای کارخانه‌ های بزرگی مانند پتروشیمی و فولاد مبارکه می‌خواهید برنامه ریزی کنید یا قرار است برای شرکتی با حدود 150 کارمند در مرکز شهر تهران آشپزخانه و سالن غذاخوری افتتاح کنید.

بودجه راه اندازی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها شامل بخش های زیر است:

  • بازسازی و چیدمان محل آشپزخانه
  • خرید تجهیزت آشپزخانه صنعتی
  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه نیروی انسانی رستوران
  • هزینه انرژی (آب، برق و گاز)  

برای بازسازی و چیدمان محل آشپزخانه شما به نقشه تازه ای نیاز دارید که نه تنها جای تجهیزات را به درستی مشخص کرده باشد، بلکه با نگاه علمی و بر اساس الگوهای خطی، بخشی و جزیره‌ای طراحی به شما ارائه بدهد که راندمان کار را بالاتر ببرد و دسترسی پرسنل را به بخش های مختلف آشپزخانه ساده کند.

در لیست تجهیزات این آشپزخانه موارد زیر را باید بگنجانید:

  • خط کامل سلف سرویس
  • تجهیزات آشپزخانه مثل انواع فر، اجاق گاز صنعتی، گریل ها، یخچال و فریزرها، ماشین ظرفشویی و غیره
  • تجهیزات آماده سازی مثل کانترها و میزهای آماده سازی و میزهای غذای سرد و گرم
  • تجهیزات سرویس مثل انواع ترولی ها و بشقاب های استیل و قاشق و چنگال

هزینه ها در این بخش بسیار متغیر است و قیمت تجهیزات از چند ده میلیون تا چند میلیارد تغییر می‌کند. پیشنهاد ما این است که از بهترین برندها و با کیفیت ترین تجهیزات استفاده کنید. مخصوصاً تجهیزاتی که تکنولوژی بالاتری دارند باید ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشند. برخی از تجهیزات نیز در برحسب نقشه آشپزخانه صنعتی باید به صورت سفارشی برای شما تهیه شود. شرکت های تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی مانند آپادانا تجهیز این امکان را دارند که بخش زیادی از تجهیزات پخت و آماده سازی را برای شما با بهترین متریال ها تولید کنند.

قبلاً در مقاله جداگانه ای توضیح دادیم که چرا شرکت ها نمی توانند قیمت تجهیزات آشپزخانه صنعتی را ارائه دهند. برای اطلاع از قیمت تمام شده این تجهیزات کافی است لیست تجهیزات مورد نیاز خود را در فرم زیر وارد کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت:



    منوی غذایی

    در تهیه منوی غذا برای آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟ نکته اساسی این است که شرکت ها، سازمان ها و ادارات نیز مانند اشخاص حقیقی هر کدام دارای فرهنگ خاص و سلیقه خاصی هستند. امروز بیشتر کارمندان و کارکنان ادارات حداقل یک وعده غذایی را در شرکت میل می کنند. از این رو این وعده اهمیت زیادی دارد. در تهیه منوی آشپزخانه شرکت ها و سازمان ها نکات زیر باید رعایت شود:

    • تنوع بالا و تکرار کم عذای شرکتی
    • برآورده کردن کالری و نیاز روزانه بدن
    • مواد اولیه تازه و باکیفیت
    • نظرسنجی مستمر از کارکنان برای بهبود سرویس دهی

    در منوی بیشتر آشپزخانه شرکت ها و سازمان انواع کباب ها جایگاه ویژه ای دارد. خوراک مرغ و ماهی و ماهیچه در کنار جوجه کباب و کوبیده قرار می‌گیرد. اما مهم است که در کنار پروتئین مانند گوشت مرغ و ماهی حتماً بخشی از وعده غذای شرکتی به مواد غذایی فیبردار تخصیص داده شود. همچنین انواع غذاهای ایرانی مانند عدس پلو، لوبیا پلو، خورشت قورمه سبزی و خورشت قیمه سیب زمینی و همچنین خورشت قیمه بادمجان جزو غذا اصلی قرار دارد. در کنار آنها انواع سالاد قرار می گیرد. اگر هم سالاد نیاز فیبر روزانه کارمندان را برآورده نکند انواع سیب زمینی پخته و کلم بروکلی در کنار خوراک اصلی باید قرار بگیرد.

    آپادانا تجهیز چه کاری برای شما می‌کند

    شرکت آپادانا تجهیز یکی از شرکت های پرسابقه در زمینه تولید و تجهیز آشپزخانه های صنعتی است. این شرکت از قدم اول و زمان طراحی آیتم های منو و نوشتن طرح تجاری با شما همراه خواهد  بود و با سابقه طولانی که در  تجهیز و راه اندازی رستوران دارد می تواند بودجه اولیه را تا حد بسیار دقیقی برای شما تعیین کند.

    در مشاوره با کارشناسان آپادانا تجهیز دیگر نگران مشکلات مجوزها نخواهید بود چرا که همه چیز بر اساس اصول و استانداردها طراحی و چیده شده است. حدود 14 مجوز مختلف برای رستوران باید اخذ شود که در لینک زیر به آن پرداخته شده است:

     نقشه آشپزخانه کشیده شده و چیدمان و جایگاه هر یک از تجهیزات مشخص خواهد شد. کارشناسان ما بر اساس الگوهای خطی، جزیره ای و بخشی پنج بخش مختلف را در آشپزخانه شما مشخص می‌کند: بخش آماده سازی، پخش پخت، بخش شستشو و نظافت، بخش انبار و بخش سرویس.

    سپس نوبت به خرید و نصب تجهیزات خواهد رسید. آپادانا تجهیز بهترین و به روزترین تجهیزات را وارد کرده و از باکیفیت‌ترین متریال ها برای تولید تجهیزات خود استفاده می‌کند.

    استخدام پرسنل ماهر و کاربلد آخرین مرحله کار است. آپادانا تجهیز تا یکماه تیم آشپزی خود را در اختیار شما قرار  می‌دهد تا زمانی که پروسه استخدام نهایی از طرف شما تکمیل شود.

    اگر برای شرکت، سازمان، اداره و یا کارخانه خود نیاز به مشاوره دارید کافی است شماره تماس خود را از طریق فرم زیر در اختیار ما قرار دهید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.



      ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
      0 کامنت
      Inline Feedbacks
      View all comments