صفر تا صد راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود

می خواهید خیلی سریع و راحت پول در بیارید، مغازه فست فود باز کنید. بله راه اندازی فست فود یک سرمایه‌گذاری تضمین شده است به شرط اینکه مراحل راه‌اندازی آن را درست طی کنید و فکر شده عمل کنید.

در این مقاله هر آنچه نیاز است برای راه اندازی رستوران و البته فست فود بدانید را در اختیار شما قرار دادیم.

مرحله اول- نوشتن یک طرح جامع

مردی با سینی همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده روبرو ایستاده
منبع عکس: فری پیک freepik.com

ایده تاسیس یک فست فودی خیلی جذاب است و برای اینکه این جذابیت ادامه پیدا کند در گام اول باید یک طرح جامع برای کارتان بنویسید. چشم‌اندازهای کاری‌تان را مدنظر بگیرید و فکر کنید می‌خواهید چقدر از این کار دربیاورید و چقدر سرمایه‌گذاری کنید.

اگر برای اجرایی شدن ایده تاسیس کسب‌ و کارتان همه سرمایه لازم را ندارید روی گزینه‌های دریافت وام سرمایه‌گذاری یا پیدا کردن شریک تجاری هم حساب کنید. این فکرها که می‌گویند شریک اگر خوب بود خدا داشت را هم دور بریزید، راه‌اندازی کسب‌وکار قدم بزرگی است و اگر از اول با شریک‌تان حساب‌ و کتاب کار کنید می‌توانید تا رسیدن به مرحله رشد و بلوغ کار با او همراه باشید.

دوست خوبم در مرحله نگارش طرح و برنامه جامع این موارد را مدنظر داشته باشید:

  • به این فکر کنید قرار است کسب و کار شما در مدام محل متولد شود؟
  • به این فکر کنید بازار هدف‌تان چه کسانی هستند؟
  • به این فکر کنید آیا مکان مدنظر برای فست فود به اماکن و معابر پر تردد نزدیک است؟
  • به این فکر کنید آیا مکانی که برای فست فود تهیه می‌کنید قابلیت‌های بهداشتی مورد نیاز را دارد؟
  • به این فکر کنید هزینه‌های ابتدایی کرایه و تجهیز مکان چقدر است؟
  • به این فکر کنید منوی فست فود شما چقدر با رقبای‌تان متفاوت است؟
  • به این فکر کنید چقدر می‌توانید نیازهای مشتریان‌تان را پاسخ دهید؟

در همین مرحله اول به نام و نشان کسب‌وکارتان هم فکر کنید چرا که خیلی زود باید دنبال خلق هویت فست فود خود باشید.

مرحله دوم- هویت کاری‌تان را ایجاد کنید

در مرحله بعدی که طرح جامع را نوشتید و دو دو تا چهارتای اولیه را انجام دادید، وقتش رسیده تا برای کسب‌وکار جدیدتان هویتی ایجاد کنید. هویتی که بعدها مشتریان شما را با آن بشناسند. سراغ طراحان و مشاوران تبلیغات بروید.

بعد از اینکه این مرحله هم سپری شد، مکان مناسبی را پیدا کنید که با بودجه شما جور باشد، فقط مکان راه اندازی فست فود باید از نظر رعایت مسائل بهداشتی نقصی نداشته باشد. امکان لوله‌کشی آب، برق و گاز فراهم باشد و دیوارهای مغازه کاشی باشد (یا کاشی شود.)

اگر مکان فست فود شما به مناطق تفریحی، پارک‌ها، بازار و پاساژها نزدیک باشد شانس موفقیت کاری‌تان خیلی بالا می‌رود. اگر هم این موارد نبود شرکت‌ها و واحدهای مسکونی در آن اطراف زیاد باشد باز شانس شما بالاست به‌شرطی که غذا و سرویس خوبی بدهید و برای تبلیغ کسب‌وکارتان وقت و هزینه بدهید.

مرحله سوم- تجهیزات راه اندازی فست فود را لیست کنید

برای اینکه بتوانید فست فود موفقی باشید حتی شعبات زنجیره‌ای ایجاد کنید لازم است از همان ابتدا آن را بهترین وسایل تجهیز کنید. همیشه بهترین وسایل گران‌ترین نیست. می‌توانید در مورد تهیه تجهیزات آشپزخانه مشاوره کنید. در مورد بخش پذیرایی فست فود نیز با یکسری میز و صندلی مناسب می‌توانید مغازه خود را شیک و زیبا دکور کنید. هرچقدر بین تجهیزات بخش پذیرایی و سایز تجهیزات و رنگ محیط هماهنگی بیشتر باشد مشتریان احساس بهتری خواهند داشت.
لیست تجهیزات فست فود بسیار زیاد است. برای استعلام قیمت تجهیزات مورد نظرات کافی است فرم زیر را پر کنید و یا فایل آن را برای ما ارسال کنید تا فوراً قیمت گذاری انجام گیرد و نتیجه نهایی به اطلاع شما برسد:



    مرحله چهارم- منوی فست فود را تهیه کنید

    منوی فست فود را بهتر است یک سرآشپز بنویسد، اگر کسب وکار شما آنقدر بزرگ نیست که بخواهید پرسنلی استخدام کنید حداقل با چند نفر صاحب تجربه مشورت کنید. اگر هم چند آشپز و کارگر استخدام می‌کنید با بهترین آنها مشورت کنید.

    در مورد تهیه منوی فست فود به این نکات دقت داشته باشید:

    • بازار هدف‌تان را از قبل خوب بشناسید
    • محله‌ای که فست فود شما در آنجاست را خوب بشناسید
    • کارکرد رقبای‌تان را مدنظر بگیرید تا بتوانید منوی متفاوت ایجاد کنید
    • وضعیت مالی و اجتماعی ساکنان محله را در نظر بگیرید
    • تنوع غذایی را هیچ‌وقت در منو فراموش نکنید

    اگر برای شروع کار قصد دارید با منوی شخصی خود آغاز کنید، دست شما برای کم و زیاد کردن مواد اولیه باز است و در واقع می توانید فرمول سری خودتان را داشته باشید. فراموش نکنید که شناسایی گروه هدف و ذائقه ی مشتریان برای راه اندازی فست فود بسیار مهم بوده و در انتخاب منو به شما کمک می کند. این را هم بدانید که داشتن منوی شخصی نسبت به گرفتن نمایندگی برندهای مشهور دارای محدودیت و هزینه کمتری است البته مزایایی همچون هزینه پایین‌تر تبلیغات هم دارد.

    مرحله پنجم- به دنبال مراحل قانونی بروید

    مرحله سختی در پیش است، اصلا فکر کنید غول مرحله آخر بازی‌های ویدیویی است، به هر حال اخذ مجوز برای یک فست فود چندان ساده نیست و مراجع قانونی در مورد موارد بهداشتی چندان آسان‌گیر نیستند. اما اگر کارهای‌تان را درست پیش برده باشید از این مرحله نیز راحت عبور می‌کنید.

    برای طی کردن مراحل قانونی می‌توانید سراغ اداره اصناف محل کارتان بروید و راهنمایی‌های لازم را در مورد اخذ مجوزهای فست فود بگیرید. اگر هم حوصله این کار را ندارید کافیست به این لینک سر بزنید تا مراحل قانونی در مورد اخذ مجوزهای قانونی واحدهای عرضه غذایی را مطالعه کنید.

    یادتان باشد که واحدهای فست فود از نظر کاشی‌کاری دیوارها و سرویس‌ بهداشتی الزامات خاصی دارند.

    بعد از اینکه مراحل اولیه را طی کردید، اداره اصناف محل شما ترتیب یک‌سری کلاس‌های آموزشی را خواهد داد که اهم موارد آن به این شرح است:

    • نکاتی در مورد رعایت موارد بیمه‌ای
    • نکاتی در مورد مسایل بهداشتی
    • آموزش روابط عمومی و مشتری‌ مداری
    • آموزش مواردی که عدم رعایتش پیگرد قانونی دارد
    • نکات ایمنی در مورد اطفا حریق و آتش‌نشانی

    مرحله ششم- فست‌ فود را افتتاح کنید

    کم کم وقت افتتاح فست فود رسیده اما قبلش چند وقت با توجه به اطلاعاتی که به‌دست آوردید برای مشتریان بالقوه تبلیغات کنید، از تبلیغات آنلاین غافل نشوید. صفحه‌های اجتماعی فست فود را در فضای مجازی ایجاد کنید و مشتریان بالقوه را کنجکاو کنید.

    تبلیغات محیطی برای فست‌ فودهای محلی جواب می‌دهد، تراکت پخش کنید و روی تابلوهای تبلیغاتی محلی اگهی بچسبانید. بعد هم در یک وقت مناسب فست فود خود را افتتاح کنید.

    اگر مشاوره تبلیغاتی در این مورد به‌کار بگیرید خوب است، بریز و بپاش الکی نکنید ولی مشاوره خوب داشته باشید.

    مرحله هفتم- یک حساب بانکی مخصوص کار داشته باشید

    حساب دخل و خرج رستوران فست فود را از جیب‌تان جدا کنید، هزینه‌های ورودی و خروجی را در دفتر یا نرم‌افزارهای مدیریت حساب شخصی وارد کنید. حساب سود و زیان کار را از همان ابتدا در بیاورید این کارها وقت تلف کردن نیست به‌موقع برای شما چشم‌انداز ایجاد می‌کنند.

    اگر از نرم‌افزارهای مدیریت مالی استفاده کنید خیلی به شما کمک می‌کند به‌شرطی که نرم افزار مربوطه دارای پشتیبانی قوی هم باشد.

    مرحله هشتم- برای پوشش بیمه اقدام کنید

    راه اندازی فست فود ریسک هم دارد، اما ریسک‌های آن را می‌توان پشت سر گذاشت. با این حال برای پوشش‌های بیمه‌ای مکان، آتش‌سوزی و حوادث حتما هزینه کنید. ضمن اینکه کارگران خود را از نعمت پوشش بیمه تامین اجتماعی محروم نکنید. بگذارید کارگران‌تان هم احساس کنند که یک شغل جدی و مهم دارند تا بیشتر برای کارشان دل بسوزانند. البته لازم به تذکر است که بیمه نکردن کارگران عواقبی هم دارد و سرپیچی کردن از آن می‌تواند گاهی گران تمام شود.

    هزینه‌هایی که باید پیش‌بینی کرده باشید

    راه‌اندازی فست فود بدون هزینه نیست، عمده‌ترین هزینه شما مربوط به تهیه مکان است. اگر واحد عرضه غذایی را اجاره کنید اغلب ماهانه هزینه‌ای را باید به صاحب واحد تجاری پرداخت کنید. رهن کامل شما را از یکسری هزینه‌های ماهانه خلاص می‌کند.

    اگر توان مالی شما در مرحله اول ایجاد فست فود انقدر بالا نیست که بتوانید راحت از پس هزینه‌های اصلی همچون اجاره مکان بر بیایید بهتر است با واحدهای کوچک‌تر و کار سبک شروع کنید. در مراحل اولیه این صرفه‌جویی‌ها با سودی که به ارمغان می‌آورند در آینده کمک خواهند کرد که بتوانید کارتان را توسعه بدهید.

    دیگر هزینه‌های اصلی شما در مراحل اول اینهاست:

    • هزینه تجهیز آشپزخانه با ابزار پخت
    • هزینه انواع فرها و سرخ‌کن‌ها
    • هزینه تهیه یخچال صنعتی و ویترینی
    • هزینه مربوط به دکوراسیون مکان
    • هزینه میز و صندلی مکان
    • هزینه تبلیغات و بازاریابی
    • هزینه بیمه مکان و پرسنل
    • هزینه‌های مربوط به مراجع قانونی

    فراموش نکنید در مورد بعضی از هزینه‌ها با تهیه وسایل دست دوم می‌توان صرفه‌جویی خوبی کرد فقط مشروط به اینکه تجهیزات دست دوم کارایی لازم را داشته باشند تا سرتان کلاه نرود!

    بعد از اینکه هزینه‌های فوق انجام شد شما در همان مراحل ابتدایی و افتتاح فست فود یک هزینه مهم دیگر دارید و آن تهیه لوازم و مواد اولیه غذایی تا حدی است که یخچال‌های شما پر شود. البته در این بخش هم بهتر است سراغ واحدهای پخشی بروید که به شما تخفیف خوبی می‌دهند و اعتباری برای‌تان در نظر می‌گیرند تا بتوانید مدت‌دار خرید کنید. این شیوه از خرید هزینه‌های شما را کمتر می‌کند و می‌توانید از محل درآمدتان از پس هزینه‌ها بر بیایید.

    توصیه‌ای کلیدی

    مشورت کردن با افراد خبره بخش زیادی از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد، این اقدام می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد چرا که هر کاری جزییات زیادی دارد و مشورت با چنین افرادی باعث می‌شود این موارد از نظر دور نمانند.

    از جمله سایر هزینه هایی که برای شروع کار لازم خواهید داشت، هزینه های گرفتن مجوزهای قانونی است.

    هزینه ی بیمه را نیز در نظر داشته باشید. بیمه برای هر کسب و کاری از ضروریات است. اگر قرار است از کارگر کمک بگیرید، بیمه کردن او از نظر قانونی الزامی است. علاوه بر اینکه حقوق کارگر خود را نیز باید در نظر داشته باشید.

    اگر نیاز به مشاوره تلفنی و حضوری خواستید کافیست فرم زیر را پرکنید. کارشناسان آپادانا تجهیز بلافاصله با شما تماس خواهند گرفت.



      ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
      0 کامنت
      Inline Feedbacks
      View all comments