لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی

کاور مجوزهای رستوران

بالا بروید و پایین بیایید راهتان به عنوان صاحب رستوران باید به ده‌ها اداره دولتی و انجمن صنفی باز شود. مجوزها، اعتبارنامه‌ها و دستورالعمل‌های برای راه‌ اندازی رستوران یکی دو تا نیست. ما در این مقاله 14 مجوز را شمرده‌ایم که شمای رستوران‌دار و یا کافه‌دار باید بگیرید. سخت گیری است؟ نمی‌دانم به هر حال رستوران و کافه جایی است که با سلامت عمومی در ارتباط است و باید در مورد آن سخت گیری کرد.

برای دریافت همه مجوزها به بیش از 4 ماه نیاز است. دو هفته برای جواز کسب لازم است و حدود سه ماه نیز برای مجوزهای گواهی بهداشت، مجوز اداره اماکن عمومی و اسناد مالیاتی، پرونده درخواست صدور مجوز، برچسب شناسه صنفی و اطلاعات حساب مالی لازم دارید. دریافت مجوزهای سلامت ساختمان و مجوز پارکینگ نیز بایستی پیش از این دریافت شده باشد. واگر نه آن نیز بسیار وقت گیر خواهد بود. ثبت نشان تجاری نیز به 10 روز زمان نیاز دارد. اما درج آگهی تقاضای برند خود پروسه‌ای 30 روزه است.

[aparat id=’JCKmv’ width=’600′ height=’450′ style=’margin: 15px; padding: 7px’]

چهارده مجوز در انتظار رستوران داران

از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان که من حاضرم صدها کار ریز و درشت را انجام دهم اما راهم به ادارات دولتی کشیده نشود. هفت خوان رستمی است که اول صبح با امید گشایشی آغاز می‌شود و در انتها قدمی از قدم برنداشته‌ایم. و وای از صف‌های طولانی و با کارمندان کند و خدای نکرده بداخلاق، آن هم در پروسه‌ای که با آمدن اینترنت و کامپیوتر بایستی به سادگی بیشتری انجام شود. روی همه اینها بگذارید، رها کردن رستوران و یا کسب و کاری که امروز بیش از همیشه به حضور شخص شما نیاز دارد.

 اما این مجوزهای چهارده‌گانه کدامند؟ در جدول زیر آنها را فهرست کردیم. شما برای شروع کار باید گواهی کسب بگیرید. قسمتی از کارها را آنجا برای شما انجام می‌دهند. پس از آن  گواهی بهداشت و بهره‌برداری است. این گواهی شامل حال تمامی کارکنانی است که با مشتریان در تماس مستقیم هستند، از جمله پرسنل آشپزخانه. اماکن و نیروی انتظامی نیز باید بر کار شما نظارت داشته باشد. می‌خواهید موسیقی زنده در رستوران و کافه خود داشته باشید و به جذابیت آن بیفزایید؟ به جز اماکن مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی هم لازم خواهد بود.

دیگر مجوزها به شرایط ساختمان و سلامت آن باز می‌گردد که در جای خود به آن اشاره می‌کنیم.

مجوزها و اعتبارنامه های راه اندازی رستوران

مجوز کسب از اتحادیه صنفی رستوران و کافه

مهمترین کاری که در ابتدا باید انجام دهید دریافت جواز کسب است. این مجوز را اتحادیه صنفی رستوران و کافه صادر می‌کند و دریافت آن دو هفته زمان خواهد برد. پیش از مراجعه به اتحادیه مدارک زیر را حاضر کنید و پیوست به فرم درخواست به آنها ارائه دهید:

  • اصل و کپی تمام مدارک شناسایی به همراه عکس
  • مدارک شناسایی شریک کاری (در صورت وجود)
  • گواهی سوابق پیشینه تمام اعضا و پرسنل
  • گواهی پایان خدمت و یا معافیت برای آقایان
  • پیش‌نویس اجاره نامه یا سند ملکی فراهم است و  کپی برابر اصل این مدارک
  • سوابق تجاری و نوع کاربری ملک به صورت پیوست
  • آخرین مدرک تحصیلی شما
  • نام رستوران یا کافه

گفتنی است از آوردن نام‌های غیرفارسی جداً بپرهیزید. اگر در فاصله دو هفته پس از ارائه مدارک اطلاعیه‌ای مبنی بر رد درخواست صادر نشد این به مثابه قبول درخواست شما است. حالا وارد مرحله صدور شدید و باید مدارک مربوط به آن را تهیه کنید. این مدارک عبارتند از:

  • اجاره نامه رسمی یا سند رسمی مالکیت
  • رسید معتبر پرداخت اجاره بها

گواهی مرکز بهداشت برای پرسنل

برای دریافت کارت بهداشت یا گواهی بهداشت، در گام اول پرسنل شما باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. پس از کارهای اداری در پیشخوان، افراد به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی معرفی می‌شوند و آزمایش‌های مربوطه از آنان گرفته می‌شود. سپس با مراجعه به مرکز بهداشتی درمانی (واحد بهداشت محیط) به همراه کارت ملی و تاییدیه مرکز بهداشت، مراحل اداری دریافت کارت بهداشت را انجام خواهید داد. زمانی طول می‌کشد تا کارت بهداشت به مرکز پیشخوان همان واحدی که در آن ثبت نام اولیه را انجام دادید فرستاده شود.

مدت اعتبار کارت بهداشت برای پرسنل در بخش‌های مختلف، متفاوت است. پرسنل آشپزخانه و رستوران، یعنی کسانی که در کار آماده سازی، طبخ و سرو هر گونه غذا و نوشیدنی  دخیل هستند باید هر 6 ماه کارت بهداشت خود را تمدید کنند. این بازه زمانی برای رانندگان خودروی حمل و نقل مواد غذایی یک سال است. دیگر شاغلین بخش‌های عمومی شامل لاندری، اماکن اقامتی، ماساژورها نیز باید کارت بهداشت یک ساله داشته باشند.

مجوز اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی

نیروی انتظامی موظف است بر همه اماکن عمومی نظارت داشته باشد. فهرست این اماکن در ماده 2 آیین نامه اماکن عمومی آمده است و قهوه‌خانه‌ها، کافه تریاها، هتل‌ها و مسافرخانه و رستوران‌ها نیز در این لیست قرار دارند. این مجوزها به صورت سالانه باید تمدید شود.

برای اینکار باید به خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه می‌دهید:

  • فرم هاي مخصوص معرفی نامه از اتحادیه صنفی رستوران و کافه
  • یک سری کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • سه قطعه عكس جديد تمام رخ با پشت نويسی
  • کپی واضح از كارت پايان خدمت یا معافیت دائم (پشت و رو)  
  • تعهدنامه كليه صنوف
  • گواهي عدم سوءپيشينه
  • گواهي عدم اعتياد

گفتنی است گواهی عدم سوء‌پیشینه را می‌توان از پلیس 10+ یا خدمات الکترونیک انتظامی دریافت کرد. از آنجا که کار شما به اماکن مرتبط است بهتر است گواهی خود را از پلیس 10+ بگیرید. در هر صورت این مجوز خود حدود یک ماه طول می‌کشد اما با مراجعه شخصی به اداره اماکن می‌توان این زمان را به زیر یک هفته کاهش داد.

اجرای موسیقی زنده در رستوران و کافه

اگر بخواهید در محیط رستوران اجرای موسیقی زنده داشته باشید این کار امکان پذیر است. باید مجوزهای لازم برای آن را از دفتر موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره نظارت بر اماکن عمومی دریافت کنید. اما نکته تعجب برانگیز این است که هر گونه تبلیغ در این زمینه ممنوع است. موضوعی که مجوزهای آن داده می‌شود و مزیت رقابتی رستوران و کافه شما محسوب خواهد شد اما اجازه تبلیغ ندارد.

همچنین رستوران‌ها نمی‌توانند کنسرت برگزار کنند و اجرای موسیقی باید در زاویه دید دوربین مداربسته باشد.

برای دریافت این مجوز نیز باید به دفتر پیشخوان دولت رفته و مدارک لازم را تحویل دهید.

مجوزهای مربوط به ساختمان

خبر خوب اینکه بسیاری از این مجوزها از یک نهاد صادر می‌شوند. مثلاً برای مسئولیت ایمنی ساختمان و اطفای حریق و همچنین رمپ ورودی و خروجی جاده با وزارت راه و شهرسازی است. یا ادارات گاز، برق، آب و فاضلاب همگی زیر نظر وزارت نیرو قرار دارند. برای گرفتن مجوزهای زیر باید به پلیس راه، شهرداری و یا نهادهای مشابه مراجعه کنید

  • خصوص رمپ ورودی و خروجی به جاده
  • ایمنی و اطفای حریق
  • سلامت ساختمان
  • پارکینگ اختصاصی

برای دریافت مجوزهای بالا باید به شهرداری شهر یا اگر در شهر واقع نیست نهادهای مرتبطه مراجعه کنید و مجوز بهره‌برداری تجاری و سلامت سازه را دریافت کنید. برای رمپ ورودی و خروجی نیز به مجوز پلیس راه نیاز دارید. فضای پارکینگ باید از فضای کاری کافه و رستوران مجزا باشد. شهرداری منطقه مسئولیت دادن مجوز پارکینگ رستوران و کافه را نیز بر عهده  دارد. 

  • انشعاب جداگانه آب و فاضلاب اختصاصی از اداره آب و فاضلاب
  • کنتور برق مورد نیاز از اداره برق
  • انشعاب و کنتور گاز از اداره گاز

مجوزهای بالا به این دلیل اهمیت دارد که آشپزخانه صنعتی برق و آب زیادی مصرف می‌کند. بیشتر تجهیزات پخت از نیروی گاز استفاده می‌کنند. تجهیزات شتشوی مانند ماشین ظرفشویی نیمه اتوماتیک 1200 بشقابه و ظرفشویی ریلی آب زیادی مصرف می‌کنند. تجهیزات مفصل سرمایشی مانند یخچال و فریزرهای صنعتی  نیز مصرف برق زیادی دارند.

برخی از تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی تک فاز هستند و برخی سه فاز. نکات تاسیساتی مفصلی است که در آشپزخانه‌های صنعتی باید لحاظ شود.

  • مجوز از سازمان محیط زیست

باید اطمینان داشته باشید که کافه و رستوران شما به هیچ  عنوان به محیط زیست آسیب نمی‌رساند. آیا زباله‌ها از محل تفکیک می‌شوند و تمامی آنها از محل زندگی شهری یا فضای سبز و کوهستانی که رستوران در آن قرار دارد جمع‌آوری خواهد شد؟

ثبت نشان تجاری

 نشان تجاری یا برند شما هویت رستورن شما است. در مقاله «کانسپت و برندسازی در راه اندازی رستوران» به شکل مفصل به برندسازی برای رستوران پرداختیم.  گرچه ثبت نشان و درج آگهی آن در روزنامه‌ها 30 روز زمان خواهد برد اما طرح تجاری جزو قدم‌های اولیه است و از زمانی که ایده رستوران به ذهم شما رسید باید روی آن وقت بگذارید.

این چهار ماه زمان خوبی است که همزمان با دریافت مجوزهای کارهای مربوط به تجهیز را هم به درستی انجام دهیم. در این مقاله «راهنمای جامع خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی» قدم به قدم به تمامی مسیر خرید تجهیزات پرداخته ایم.

می‌توانید این دو مسیر را همزمان طی کنید و بعد از این مدت رستوران خود را به بهترین وجه تجهیز کنید و آماده پذیرایی از مشتریان شوید.

https://apadanatajhiz.com/%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D8%B4%D9%BE%D8%B2%D8%AD%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/

راه اندازی رستوران یکی از پرسودترین مشاغل و کسب و کارها در ایران است. بنابراین اگر قصد شروع به کار را دارید از همین الان شروع کنید.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments