راه اندازی کترینگ موفق در 10 قدم

راه اندازی کترینگ

برای راه اندازی رستوران موفق نیاز به یک سری فاکتور های از پیش تعیین شده داریم. مخصوصاً کترینگی که مجموعه ای از شرکت های صنعتی و ارگان ها را به طور ثابت در لیست تهیه غذای خودش داشته باشد و کسب و کارش را توسعه ببخشد.

در این مقاله سعی داریم مهم  ترین نکات راه اندازی کترینگ را به شما معرفی کنیم. برای اطلاع از مراحل راه اندازی سایر رستوران‌های صنعتی به لینک زیر مراجعه کنید:

[aparat id=’MrWAC’ width=’600′ height=’450′ style=’margin: 15px; padding: 7px’]

چرا الان زمان سرمایه گذاری روی کترینگ است

بر اساس برآوردها مجوزهای صنعتی به شدت رو به افزایش است و به گزارش ایرنا مجوزهای صنعتی نسبت به سال قبل رشد 146 درصدی داشته باشد. بنابراین شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی در سراسر کشور ایجاد خواهد شد. تاسیس کترینگ از این بعد می‌تواند سرمایه‌گذاری بهینه و به هنگامی باشد. به نظر می‌رسد اکوسیستم صنعت ایران در حال تغییر است و آثار آن در آینده پدیدار خواهد شد.

1- انتخاب نوع کترینگ

در مرحله اول شما باید مشخص کنید که قصد راه اندازی چه نوع کترینگی را دارید؟ برای کدام نهاد یا ارگان قصد تهیه غذا را دارید؟ شما می توانید مسیر راه اندازی کترینگ خود را شفاف‌تر کنید. معروف‌ترین نوع کترینگ در شهرهای ایران، «کترینگ کلاسیک» است. در کترینگ کلاسیک، انواع چلوکباب‌ها، چلو خورش‌ها، خوراک‌ها و غذاهای سنتی ایران سرو می‌شود. جالب است بدانید که تعداد نسبتاً زیادی از کترینگ ها، غذاهای فست فودی مانند مرغ سوخاری، برگر، انواع پیتزا و پاستا را درست می‌کنند و برای مشتریان خود سرو می کنند. اما به یاد داشته باشید که ارزش غذایی کترینگ های کلاسیک از کترینگ های فست فودی بیشتر است.

2- برآورد هزینه های کترینگ

سر آغاز هر کسب و کاری نیازمند یک سرمایه اولیه است. در راه اندازی کترینگ نیاز به سرمایه های اولیه برای اجاره مغازه، خرید تجهیزات کترینگ، خرید مواد اولیه تهیه غذا، حقوق آشپز، تبلیغات و غیره است. این موارد با در نظر گرفتن اینکه شما تقریبا سه ماه زمان در اصطلاح خاک خوری خواهید داشت و هزینه‌ها از سرمایه شما حساب می‌شوند باید در نظر گرفته شود.

برای خرید تجهیزات کترینگ پیشنهاد ما مشاوره و تماس با کارشناسان شرکت هایی است که از صفر تا صد طراحی، راه اندازی و تجهیز کترینگ را به صورت تخصصی انجام می دهند و با توجه به مبلغ سرمایه شما و ابعاد رستوران و چشم انداز شما برای کسب و کارتان با کمترین هزینه و در بهترین زمان ممکن تجهیزات را برای شما فراهم می کنند. ضمن اینکه با وجود این شرکت ها دیگر نیاز به خرید اجناس بسیار گران یا دست دوم بی کیفیت ندارید.

3- انتخاب مکان برای راه اندازی کترینگ

یکی از مهم ترین مسائل برای راه اندازی کترینگ انتخاب مکان مناسب است. مکان مناسب و پر رفت و آمد می تواند کسب شما را بسیار رونق بخشد. ولی در عوض انتخاب مکان نامناسب باعث شکست در پروژه شما می‌شود. در این میان باید به نوع سرویس دهی خود نیز اهمیت دهید. ممکن است با مشکل جای پارک برای مشتریان مواجه شوید. یا برای غذای بیرون بر خود منطقه هدف درستی را گزینش نکرده باشید یا آنقدر از شرکت های صنعتی که عمده ترین مشتریان شما هستند، فاصله داشته باشید. بنابراین اطلاع از وضعیت منطقه بسیار مهم و حیاتی است.

4- تهیه تجهیزات مورد نیاز برای کترینگ

مورد بعدی و بسیار مهم خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی بیرون بر است. تجهیزاتی مانند: اجاق گاز، دمکن برنج صنعتی، کباب پز صنعتی، سینک، هود و… در این مورد هم شرکت هایی که کار صفر تا صد راه اندازی کترینگ را انجام می دهند، با کمترین قیمت  بالاترین کیفیت انجام می دهند چرا که در صورت انتخاب درست واسطه ها کنار می‌روند. البته یادمان باشد که شرکت‌ها هم در این زمینه گریدبندی متفاوتی دارند. به طور نمونه شرکت «آپادانا تجهیز» به عنوان یکی از شرکت های شناخته شده قطعا متفاوت از شرکت های تجهیز کم سابقه است.

به طور خلاصه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کترینگ موارد زیر است:

آون ها، تهویه مجزا، غذاساز صنعتی، میکسر صنعتی، اسلايسرها، کانتر آماده سازی غذا و بردهای برش مواد، فریزر و یخچال صنعتی، ماکروویو صنعتی، دستگاه یخ ساز، گریل گازی و برقی و تجهیزات بهداشتی، قفسه های ذخیره مواد، ظروف سرو غذا ، محفظه نگهداری مواد غذایی، سینک شست و شو، یخچال شوکیس، میز بخار، ابزارهای شست و شو و چاقو و قیچی تیز کن صنعتی.

5- هدفگذاری

مهم ترین بخش برای ادامه کسب و کار موفق داشتن هدف است. شما باید هدف از ایجاد کسب و کارتان در تهیه غذا را بدانید. بدین منظور برای خود یک هدف بزرگ و طولانی مدت و کنار آن چند هدف کوچک و کوتاه مدت طراحی کنید. برای رسیدن به اهداف کوچک خود تلاش کنید چون یک شبه نمی توان ره صد ساله را طی کرد. سپس بعد از سپری شدن اهداف شما به هدف نهایی و موفقیت در کسب و کار خود می رسد.

6- حضور طراح دکوراسیون در میان پرسنل

بسیاری از کترینگ ها علاوه بر تهیه غذا برای مراسم و جشن‌ها نیز خدمات ارائه می‌دهند. حضور طراح دکوراسیون در کترینگ برای ایجاد این نوع مراسم ویژه می‌تواند یک گام شما را از رقبا جلو بیندازد.

طراحی دکوراسیون گزینه ای فراموش شده در اکثر کترینگ ها است .این موضوع بر جدب مشتری بسیار تاثیر گذار است. درست است که کیفیت غذا در درجه اول قرار دارد اما یادمان نرود که مشتری حضوری نیز باعث جذب بسیار مشتری های دیگر می شود و نباید از آن غافل شد. بنابراین طراحی درست آشپزخانه بسیار مهم است.

7- منوی کترینگ برای شرکت های صنعتی یا افراد؟!

طراحی منو بر اساس هدف گذاری شما در کسب و کار باید انجام شود. آیا قصد شما این است که با تعدادی سفارش محدود روزانه مواجه باشید یا برای سفارشات غذاهای ارگان ها و شرکت ها بر نامه ریزی دارید؟ بر این اساس طراحی و قیمت گذاری شما باید متفاوت باشد.

در منوی خود باید عکس غذاها همراه با توضیحات محتوای آنها همراه باشد. و بر این اساس شما دو مدل قیمت در منوی خود باید داشته باشید .یک قیمت برای مشتریان روزانه و روزمره خود و دیگری قیمت برای ارگان‌ها و مجالس. یادتان باشد که تمام سود شما در کار کردن با شرکت های صنعتی، ارگان ها و مجالس و سفارشات عمده است. در واقع با هدفگذاری شرکت های صنعتی با سود کم و سفارش زیاد طول عمر کترینگ خود را بالاتر می برید. این بهترین استراتژی برای راه اندازی کترینگ موفق است.

8- بسته بندی

یکی از وظایف یک کترینگ موفق فرستادن غذای گرم با بسته بندی مناسب به مشتری است. معمولا مشتری توقع دارد که غذای تازه با بسته بندی شکیل و به صورت رایگان به دستش برسد. از طرفی حتما باید سفارشات را سر موقع تحویل دهید. بدین منظور از پیک موتوری های با شکل و ظاهر مناسب و با برخورد مناسب استفاده کنید. این مورد که برخورد بد یک پیک موتوری باعث شود که مشتری با اینکه غذای شما هر چقدر هم خوب باشد دیگر از شما خرید نکند، بسیار بالا است.

9- استخدام نیروی تهیه غذا

استخدام نیروهای مجرب در تهیه غذا برای پخت هر چه بهتر و با کیفیت‌تر غذا از مهم ترین موضوعات به شمار می رود. داشتن نیروی مجرب و کادر حرفه ای مانند آشپز مجرب و حسابدار کار بلد و مسئول خرید دقیق و با هوش باعث افزایش راندمان کار شما خواهد شد. برای راه اندازی کترینگ موفق به تمامی جوانب کار مانند یک ماشین دقیق باید نظر داشت.

10- تبلیغات موثر و بازاریابی کترینگ

تبلیغات از مهم ترین بخش های یک کسب وکار است. با چاپ تراکت های جدید و متنوع می‌توان تعداد مشتری روزانه خود را پیدا کنید. اما این کافی نیست. امروزه فضای مجازی محیطی برای تبلیغات بسیار آسان و پر بازده مطرح شده است. برای این امر اکانت اینستاگرام برای کسب خود راه اندازی کنید و مطالب و عکس و فیلم از غذاهای خود را قرار دهید. به روز باشید و با آپدیت روزانه مطالب در صفحات مجازی کسب خود را رونق ببخشید.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments