کدام کفپوش برای آشپزخانه صنعتی مناسب است؟!

کفپوش آشپزخانه صنعتی

وقتی از آشپزخانه صنعتی حرف می زنیم، انتخاب بهترین برند تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای مالکان رستوران های صنعتی امری اجتناب ناپذیر است. اما صرف استفاده از تجهیزات برای تهیه غذا کافی نیست بلکه المان های دیگری برای تکمیل زنجیره تهیه و طبخ غذای سالم حائز اهمیت است.

همان طور که از واژه ی «صنعتی» پیداست، در آشپزخانه های صنعتی حجم زیادی از غذا در مدت زمان طولانی، طبخ و آماده سازی می شود.

آشپزخانه های صنعتی محل سرویس دهی غذا به هتل ها، رستوران ها، فودکورت ها و سالن های پذیرایی هستند، از این رو به طور مستقیم بر سلامت عده زیادی از مردم جامعه تاثیر می گذارند. به همین دلیل طبق قوانین بین المللی و الزامات بهداشتی سازمان غذا و دارو کشور ایران، کفپوش صنایع غذایی، لبنی و نوشیدنی و صنایع وابسته به آن ها، مانند صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها باید با دوام، بهداشتی، مقاوم در برابر تردد طولانی مدت و با قابلیت نظافت سریع و آسان باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، کفپوش های رزینی مانند کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان انتخاب مناسبی برای آشپزخانه های صنعتی و دیگر صنایع غذایی هستند. در ادامه به بررسی علل انتخاب این کفپوش ها می پردازیم.

اهمیت کفپوش برای ذخیره سازی مواد غذایی

در آشپزخانه های صنعتی، معمولاً سردخانه و فریزر بزرگی برای ذخیره سازی مواد غذایی پروتئینی مثل گوشت تعبیه می شود. انواع تجهیزات سرمایشی در اینجا تعبیه می‌شود، یخچال‌ها و فریزرهای دو درب ایستاده و زیرکانتری با درب های شیشه‌ای و غیرشیشه‌ای. در سردخانه ها به علت وجود دریچه های خنک کننده ورودی هوای سرد نزدیک کف، کفپوش رزینی سردخانه باید مقاومت بالایی در برابر افزایش و کاهش دما داشته باشد.

همچنین به دلیل اهمیت بالای نظافت کفپوش محل ذخیره سازی مواد غذایی، توصیه می شود تا طبق الزامات بهداشتی سازمان غذا و دارو، از کفپوش رزینی آنتی باکتریال استفاده شود. امکان شستشوی روزانه کفپوش آشپزخانه، هدایت مناسب آب به سمت شبکه آب رو استیل با شیب بندی مناسب کفپوش و عدم وجود درز و هرگونه اتصال در کفپوش از دیگر مزایای استفاده از انواع کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی یورتان، کفپوش پلی متیل متاکریلات) در آشپزخانه های صنعتی است.

تردد پرسنل و وسایل چرخدار در آشپزخانه صنعتی

در آشپزخانه های صنعتی، علاوه بر تردد بالای نیروی انسانی، تردد وسایل چرخداری مانند سینی های حمل مواد غذایی نیز وجود دارد. کفپوش رزینی باید مقاومت سایشی خوبی در  برابر تردد طولانی مدت داشته باشد و جا به جایی وسایل چرخدار را  برای پرسنل آسان تر کند. همچینن طول عمر و کیفیت بالای کفپوش های رزینی سبب می شود، تا در مدت زمان طولانی تری نسبت به دیگر انواع کفپوش ها (رولی و تایلی) نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشند.

نظافت کفپوش آشپزخانه صنعتی

به علت حجم بالا و مداوم پخت و پز در آشپزخانه های صنعتی، احتمال ریختن مواد غذایی مانند، روغن، شیر و انواع لبنیات، رب و انواع سس ها و دیگر مواد غذایی بر روی کف، کفپوش رزینی انتخاب شده باید در برابر اسیدهای موجود در روغن و لبنیات که توانایی خوردن سطح کفپوش را در طولانی مدت دارند، مقاوم باشد. لکه های چربی و روغن ایجاد شده بر روی کفپوش رزینی باید به راحتی تمیز شود.

ممکن است آشپزخانه های صنعتی، هنگام نظافت و شستشو کفپوش رزینی، از آب داغ با فشار بالا یا بخارآب داغ استفاده کنند. بدین ترتیب کفپوش رزینی اجرا شده باید مقاومت بسیار خوبی در برابر دما و فشار بالا داشته باشد. همچنین عدم استفاده از چسب در نصب کفپوش رزینی مانع از بروز مشکلاتی مانند نفوذ آب به زیر کفپوش (در مورد کفپوش های رولی و تایلی) و جدا شدن کفپوش از کف به دلیل حل شدن چسب کفپوش خواهد شد.

ایمنی؛ اصلی مهم در انتخاب کفپوش

به دلیل شستشو مستمر و ریختن مداوم مایعات و روغن بر روی کفپوش آشپزخانه ها، کفپوش رزینی باید مقاومت بسیار خوبی در برابر لغزش داشته باشد. از منظر قوانین HSE، کفپوش انتخابی باید نیاز به ایمنی محیط کار و پرسنل را برآورده و از بروز حوادثی مانند لیز خوردن مکرر افراد جلوگیری کند. طبق آمارهای جهانی، 15 درصد شکستگی های استخوان در محل کار، به علت لیز خوردن پرسنل حین کار است.

نصب و اجرای کفپوش رزینی

معمولا مدیران آشپزخانه های صنعتی، تمایلی به تعطیلی چند روزه محل کار ندارند. به همین دلیل نصب و اجرای کفپوش رزینی، باید علاوه بر سرعت و دقت با رعایت کامل الزامات بهداشتی همراه باشد. متریال کفپوش رزینی انتخاب شده برای این مکان‌ها، فاقد حلال (مواد فرارآلی) است. عدم حضور حلال در مواد کفپوش رزینی، علاوه بر افزایش چسبندگی کفپوش به به زمین، مشکل انتشار بوی حلال را نیز رفع می‌کند و بدین ترتیب بوی مواد با مواد غذایی موجود در آشپزخانه، ترکیب نمی‌شود.

طراحی و رنگبندی کفپوش آشپزخانه

به دلیل اهمیت بالای حفظ سلامت جامعه در پخت غذا و تولید مواد غذایی، رنگ انتخابی برای کفپوش رزینی آشپزخانه های صنعتی باید به گونه‌ای باشد تا به سرعت و به وضوح آلودگی کف را نشان دهد. علاوه بر این، چون امکان ریختن مواد غذایی بر روی کف در این مکان زیاد است، می توان با ایجاد طرح هایی بر روی کف (مثل طرح فلیک) و خطای دید، جلوه ی زیباتری به محیط کاری داد.

 تجهیزات آشپزخانه های صنعتی مانند انواع فر و گاز، قفسه ها و سینک های شستشو ثابت هستند و امکان جا به جایی آن ها وجود ندارد. پس کفپوش انتخاب شده باید بدون نیاز به جا به جایی تجهیزات و وسایل به راحتی نصب و اجرا شود. کفپوش های رزینی بدون ابعاد و مایع هستند و به آسانی به وسیله  غلطک می توان آن ها را بر روی کف، زیر تجهیزات و گوشه و کنارها پخش نمود. حتی در صورتی که برای اجرای کفپوش محدودیت زمانی وجود داشته باشد، می توان از کفپوش متیل متاکریلات (MMA) که سرعت پخت بسیار بالایی دارد استفاده کرد.

شرکت آپادانا تجهیز آراز با دو دهه تجربه در تأمین و تجهیز انواع رستوران های صنعتی مشاور معتمدی در کنار شما خواهد بود تا رستوران شما بدون هیچ گونه مشکلی باز شود. تجهییزات آپادانا تجهیز از گارانتی برخورداند و 10 سال خدمات پس از فروش نشانگر کیفیت بالای تولیدات و محصولاتی است که ارائه می‌شود.

ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments