تجهیزاتی که رستوران گیاهی را متفاوت می‌کند

زن در حال چیدن سفره غذای گیاهی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب برای راه اندازی رستوران گیاهی چیست؟ در این مقاله مقدمه‌ای بر تحقیق شما برای این پروسه بزرگ خواهد بود. در ادامه نیز تعدادی از رستوران‌های گیاهی معروف کشور معرفی شدند.

از عمر اولین رستوران گیاهخواری جهان یک قرن می‌گذرد. هاوس هیتل شهر زوریخ در سوئیس حدود 100 سال پیش هیچ غذای گوشتی را در منوی خود نگذاشت. شاید در کشور شاتوبریان و درجوار گاوهای شیرده هلشتاین این عجیب باشد. به مناسبت اول نوامبر (برابر با دهم آبان) روز جهانی گیاهخواری نیازمندی‌های رستوران گیاهی را بررسی می‌کنیم.

آیا گیاهخواری پدیده‌ای مدرن است؟

سلف سرویس غذای گیاهی و سالادبار

اما گیاهخواری ریشه‌ای بسیار قدیمی‌تری دارد و به هزاران سال قبل برمی‌گردد. آنچه می‌دانیم این است که از 1300 تا 3300 سال پیش از میلاد مسیح در شبه جزیره هندوستان گیاه‌خواری رواج داشته. این رویکرد رفته رفته به دیگر قسمت‌های شمال و غرب هند گسترش پیدا کرد. مانی پیامبر ایرانی در دوران ساسانی یکی از رواج دهندگان گیاه‌خواری بود. همچنین چندین فیلسوف یونانی مانند امپدوکلس و پلوتارک طرفدار گیاهخواری بودند و کشتن حیوانات را عملی قبیح می‌دانستند. امروز نیز انجمن‌های مختلفی ایده گیاه‌خواری حتی وگانیسم (تغذیه طبیعی) را تبلیغ می‌کنند.

تفاوت رستوران گیاهی و دیگر رستوران‌ها

برخی از دستگاه‌های رستوران‌ها و قصابی‌ها کابوس گیاهخواران است. به اسم‌ها نگاه کنید: اره استخوان بر، چرخ گوشت، کباب زن. تصویر گوشت‌های روی هم تلنبار شده کافی است که کابوس شبانه را برای وگان‌ها به همراه بیاورد. اما واقعیت این است که در بیشتر بخش‌ها و تجهیزات تفاوت زیادی میان رستوران گیاهی و دیگر رستوران‌ها وجود ندارد. بخش‌های مختلف انبار، شستشو، تجهیزات آماده سازی غذا، پخت و پز و همچنین سرویس باید در طراحی آشپزخانه صنعتی نیز دیده شود.

می‌خواهید با لیست تجهیزات اساسی مورد نیاز رستوران صنعتی آشنا شوید؟ سری به مقاله ما با عنوان «راهنمای جامع خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی» بزنید.

https://apadanatajhiz.com/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%be%d8%b2%d8%ad%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%db%8c/

اما چند وسیله هستند که حضور آنها در هر آشپزخانه صنعتی ضروری است.

  1. تجهیزات آبمیوه گیری و بلندر: این تجهیزات شامل آبمیوه گیری صنعتی است که خودش به دستگاه‌های آبمیوه گیری مرکباب، دستگاه‌های سانتریفیوژی و دستگاه‌های فشاری تقسیم می‌شوند.  برای اینکه رستوران و یا کافی شاپ شما کامل باشد باید همه آنها را تهیه کنید. بلندر و مخلوط کن نیز جای خود را دارد. بلندر نیز سه نوع است: برای میلک شیک، برای تولید کوکتل و برای تهیه انواع سوپ و سس.
  2. ساندویچ زن: دستگاه ساندویچ ساز و وافل ساز برای تهیه انواع اسنک و ساندویچ‌های گیاهی استفاده می‌شوند. پنینی نیز در رستوران‌های گیاهی جای خود را دارد.
  3. انواع همزن و تجهیزات و لوازم کوچک و چاقوها تیز و جذاب برای تهیه غذاهایی مانند هوموس، توفو، کتلت، انواع سالادهای لذیذ.
  4. برای رستوران گیاهی باد مواد اولیه تازه همیشه در دسترس باشد. تجهیزات سرمایشی مانند یخچال و فریزر استاندارد، سردخانه و مانند آن باید بهترین کیفیت را  داشته باشد.

کجا غذای گیاهی بخوریم؟

دیرزمانی طرفداران میعادگاه طرفداران گیاهخواری رستوران خانه هنرمندان بود. اما امروز فروشگاه‌ها و رستوران‌های گیاهی در تهران زیاد شده است و تعدادی نیز در دیگر شهرها مانند مشهد و اصفهان دایر شده‌اند.

رستوران وگشیم  (گرینلند سابق)

رستوران وگشیم
نمایی از رستوران وگشیم در سعادت آباد

در این رستوران همه چیز وگان است. به این معنی که در غذاها نه تنها از گوشت صرف نظر می‌شود، بلکه محصولات لبنی، عسل، تخم مرغ و هر چیزی که به حیوانات ربط داشته باشد در منو جایی نخواهد داشت. هدف اصلی افراد وگان دفاع از حیوانات است.

در رستوران وگشیم شما با رسپی‌ها و غذاهایی مواجه خواهید شد که تا کنون تجربه نکرده‌اید. آنها به رسپی‌های قدیمی خود نیز اکتفا نمی‌کنند و هر دفعه تجارب تازه‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

نشانی: سعادت آباد، بلوار دريا، میدان کوثر، زیرگذر پل قیصر امینپور، عباسى انارى شرقى، پلاك ٣٢

کافه رستوران گیاهی آناندا

رستوران و کافه گیاهی آناندا
نمایی از رستوران و کافه گیاهی آناندا در پاسداران

از غرب شهر تهران به شرق می‌رویم. شبهای زیبای شمال تهران را با پاستاهای گیاهی در فضای باز این کافه رستوران تجربه کنید. کوفته برنجی یکی از معروف‌ترین غذاهای این رستوران است که در آن نه از تخم مرغ خبری است و نه از گوشت. سفره‌های رنگین گیاهی را حتماً تجربه کنید، تنوع غذاهای گیاهی چنان زیاد است که تنوع غذاهای گوشتی در نظرتان شوخی در نظر می‌رسد.

نشانی: تهران، خیابان پاسداران، بهستان هشتم، اختیاریه جنوبى، جنب مخابرات، پلاک ١٨

رستوران مهر میترا

رستوران مهر میترا و دکوراسیون سفید آن
نمایی از رستوران مهر میترا در لواسان

هم غذای این رستوران منحصر به فرد است و هم نامی که روی هر کدام گذاشته. باغ و بهار من تویی، آمد بهار جهان‌ها، شادآفرین، مهرآفرین، گردون مهر، گردون هستی. مهر میترا جایی برای مهربانی است، چرا که با مهری که از زمین و فرآورده‌های آن را در اختیار مهمانانش قرار می‌دهد. اینها همه نشانه این است که مادری مهربان مدیریت این رستوران را برعهده دارد.

آدرس: تهران، لواسان، ابتداى بلوار باستى، نبش بانک شهر، رستوران کافه گیاهی مهر میترا

 رستوران گیاهی زیما

نمایی از رستوران گیاهی زیما در اصفهان

رستوران گیاهی زیما اولین رستوران گیاهی شهر اصفهان است. توفو دودی و برنج، توفو اسفناج، کوفته گیاهی، پیتزا کالزونیا ، پیتزا سبزیجات، پاستا، کتلت و دیگر غذاهای و خوراک‌ها گیاهی در لیست منوی این رستوران جای دارند. به دلیل قرار گرفتن در کنار مناطق گردشکری مانند کاخ هشت بهشت، کاخ چهلستون و میدان نقش جهان این رستوران محل رجوع بسیاری از توریست‌های گیاه‌خواری است که به اصفهان سر می‌زنند.

نشانی: اصفهان، خیابان بزرگمهر مقابل ایستگاه بی آر تی هشت بهشت نبش کوچه ۴۴

ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments