هر آنچه باید در مورد تجهیزات کترینگ بدانید

تجهیزات کترینگ

تجهیزات کترینگ و یا تهیه غذا می‌تواند بسیار مفصل باشد و روزانه هزاران پرس غذای بیرون بر داشته باشد. همچنین می‌تواند بسیار کوچک باشد و به عنوان یکی از آشپزخانه‌های منطقه به کامندان، کارگران و اهالی منطقه سرویس بدهد.

اگر در فکر راه اندازی کترینگ هستید اول به شما تبریک می‌گوییم چون کار بزرگی را شروع کردیم. میزان هماهنگی‌ها و تجهیزات و پیدا کردن راهی برای حمل و نقل واقعاً سخت است. گام اول این است که لیستی از تجهیزات اساسی مورد نیاز را جمع آوری کنید. خوب ما این کار را برای شما ساده کردیم و لیست مورد نیاز را برای شما را گرد آوردیم. مضاف بر این می توانید از طریق لینک زیر لیستی از تجهیزات اساسی آشپزخانه صنعتی را مشاهده کنید:

https://apadanatajhiz.com/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%be%d8%b2%d8%ad%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%db%8c/

در این مقاله برخی آیتم‌ها به آشپزخانه باز می‌گردد و برخی به تجهیزات بیرون بری و امکاناتی که باید تهیه کنید. در نظر داشته باشید در این مقاله ما حداکثر نیازهای شما را لیست کرده‌ایم. بنا به حجم آشپزخانه شما می‌توانید با کارشناسان ما در آپادانا تجهیز ارتباط برقرار کرده و بر اساس طراحی انجام شده تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید.

خوب حالا بدون معطلی برویم سراغ لیست و آنچه شما باید بدانید.

حمل و نقل

غذای بیرون بر مانند رستوران نیست که مشتریان با پای خود به سراغ شما بیایند. در وهله اول باید فکری برای پیک‌های حمل غذا بکنید. آیا می‌خواهید این کار را بر عهده شرکت‌های بزرگ‌تری مانند اسنپ فود قرار دهید و یا اینکه وظیفه حمل و نقل غذا را خودتان برعهده خواهید گرفت.

امروز بیشتر کترینگ‌ها و رستوران‌ها از موتورهایی با با جعبه‌های گرم در پشت خود استفاده می‌کنند. اما شاید برای یک کترینگ بزرگ که در ساعات شلوغ ظهر صدها پرس غذا را باید به مقاصد مختلف برساند این وسیله مناسب نباشد. بنابراین ون‌هایی به اندازه‌ای مختلف می‌تواند جوابگو نیاز مشتریان شما باشد.

این ون‌ها باید دارای امکانات زیر باشند:

  • جعبه و باکس غذا: برای قرار گرفتن غذاها و تازه‌ نگه داشتن آن.
  • یخچال کوچک: برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‌های مختلف.
  • سبد پلاستیکی‌: برای قرار دادن انواع شیشه و دیگر تجهیزات.

تجهیزات کترینگ برای پخت

می‌رسیم به قسمت اصلی ماجرا یعنی آشپزخانه. کترینگ چیزی نیست جز آشپزخانه صنعتی کوچک و یا بزرگی که غذای برون را به مشتریان عرضه می‌کند. هدف کترینگ این است که بهینه ‌ترین و بادوام ترین تجهیزات پخت را خریداری کرده و از آنها برای دوره‌ای بلند استفاده کنند. با عرضه بهتر و گسترده‌تر خدمات می‌توان مشتریان وفادارتر و بیشتری را نیز به کترینگ خود افزود.

به عبارتی هر آن تجهیزاتی که برای رستوران بزرگ مورد نیاز است در  کترینگ نیز باید تهیه شود.

اجاق گاز صنعتی: این تجهیزات نیز به صورت تمام استیل است و به صورت 4 شعله، 6 شعله و بیشتر برای کترینگ‌ها مناسب است.

تابه گردان: تابه گردان وسیله بسیار مناسب برای سرخ کردن انواع ماهی، مرغ، سیب زمینی، بادمجان، کتلت، کوکو و فالافل در حجم بالا است.

دیگ چلوپز صنعتی: در رستوران‌های سنتی و ایرانی برای دم کردن و پخت برنج و در رستوران فرنگی برای درست کردن پاستا و سوپ از دیگ چلوپز صنعتی استفاده می‌شود.

دیگ خورشت پز صنعتی: این نوع دیگ نیز مانند چلوپز، دو جداره است که در یکدیگر قرار گرفته‌اند. سیستم عملکردی آن به این شکل است که در یک لایه ابتدا از آن پر می‌شود و دیگ شروع به داغ شدن می‌کند. آب میان دو جداره تبدیل به بخار شده و فشار 0.5 بار ایجاد می‌کند.

گریل: دستگاه گریل صنعتی برای پخت ملایم مواد غذایی بدون قرار گرفتن آن در مجاورت مستقیم شعله گاز است. این دستگاه نیز دارای انواع ذغالی و روغنی (گازی) و ترکیبی تقسیم می‌شود.  

کباب پز صنعتی: کباب پز یکی از تجهیزات اساسی رستوران‌ها و کترینگ‌های سنتی است. کباب پز نیز به انواع ریلی، گازی و هوددار تقسیم بندی می‌شود.

انتخاب انواع فر صنعتی

خریداری انواع فر بستگی به نوع غذایی دارد که به مشتریان خود ارائه می‌دهید.

بسته به اینکه در کترینگ خود چه محصولاتی را تهیه می‌کنید ممکن است فرها متفاوت باشد. آیا تنها غذاهای ایرانی و کباب در کترینگ سرو می‌‌شود و یا اینکه شیرینی و نان نیز در لیست تولیدات قرار دارد. انواع فر موجود در بازار عبارتند از:

فر کامبی: نوعی فر با تجهیزات پیچیده است که با سیستم کنترل بخار هوشمند رطوبت لازم را در اتاق برای پخت تنظیم می‌کند. این فر از دقت بالایی برخوردار است.

فر کانوکشن: این نوع فر برای پخت پیتزا نیز استفاده می‌شود و در شرایط پخت در دماهای بالاتر مناسب است.

فر دیزی پز: دارای بدنه‌ای تمام استیل است. اکثر رستوران‌های سنتی به این نوع فر نیاز دارند تا انواع دیزی و آبگوشت در آن تهیه شود.

فر بخار پز (سوپرهیت): یکی از فرهای مناسب برای تهیه غذاهای رژیمی و سالم است که خود به انواع رومیزی، روگازی، سوپر هیت و بخار پز ایستاده مرطوب سوپر هیت گازی و برقی تقسیم می‌شود.

فر دم کن: این نوع فر برای پخت مرغ و ته چین استفاده می‌شود.

فر پیتزا: این نوع فر نیز انواع مختلف دارد. اما برای کترینگ نمونه صندوقی و ریلی و کانوکشن مصرف بیشتری دارند.

هود و سیستم تهویه

برای چنین آشپزخانه‌ای نیاز است سیستم تهویه قدرتمندی تدارک دیده شود تا کارکنان در آشپزخانه بتوانند با آسودگی کامل به کار بپردازند. در شرکت آپادانا تجهیز آراز امکان طراحی هود و سفارش آن بنا بر نیاز شما دیده شده است. سیستم تهویه‌ای که تمام آشپزخانه شما را پوشش دهد. چنین سیستمی به سانتریفیوژ صنعتی هم نیاز دارد.

انبار سرد و گرم

دیگر تجهیزات آشپزخانه مانند کابینت استیل که لوازم کوچک و بزرگ آشپزخانه در آن جای بگیرد. قفسه‌بندی‌های استیل برای انبار و سردخانه زیر صفر و بالای صفر در قسمت انبار برای گوشت قرمز، مرغ و ماهی. یخچال و فریزر نیز باید در آشپزخانه برای مصرف روزانه موجود باشد.

گفتنی است یخچال و فریزر در آشپزخانه نیز لازم است که آن هم انواع مختلفی دارد. از فریزر زیر گریلی تا فریزر زیر صندوقی تا یخچال فریزر ایستاده تک درب و یخچال فریزر ایستاده دو درب.

تجهیزات شستشو و نظافت

کترینگ نیز همانند دیگر رستوران‌ها تحت استاندارد و لیسانس اداره‌های بهداشت است و بر روی آنها نظارت وجود دارد. از این رو بایستی مانند دیگر رستوران‌ها در هر 24 ساعت به صورت کلی نظافت شوند و سرویس دوره‌ای روی دستگاه‌ها انجام شود.

مضاف بر این بازیافت پسماندهای زباله رستوران و تجهیزات مناسب برای این کار باید در بیرون از آشپزخانه تدارک دیده شود.

موضوع دیگر وسایل سرو است که بر حسب نوع کترینگ این تجهیزات متفاوت خواهد بود. از تجهزات آماده پلاستیکی تا لوازم چینی و لوکس. در قطارهای لوکس از شفینگ دیش ها نیز برای گرم نگه داشتن غذا استفاده می‌شود.

مشتریان کترینگ

تاسیس کسب و کار کترینگ معمولاً همراه با قرار داد B2B است. هتل‌ها، صنعت حمل و نقل مانند قطار و هواپیمایی و بیمارستان‌ها  مشتریان کترینگ‌های بزرگ هستند. همچنین مجالس بزرگ، جشن‌ها و عروسی‌ها برای پذیرایی از مهمانان خود با کترینگ قرارداد می‌بندند. برای همین برخی از کترینگ‌های بزرگ ایران مانند نایب و شمشیری شرکت‌های شناخته شده‌ای هستند که سابقه زیادی دارند.

به جز اینها کترینگ‌های کوچک‌تری نیز هستند که به صورت محلی غذا تهیه می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با این شرکت‌ها وارد معامله شوند.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments