چگونه بهترین مکان را برای راه اندازی رستوران پیدا کنیم؟

مکان یابی رستوران

در این مقاله 6 راهکار برای پیدا کردن بهترین مکان برای تاسیس رستوران پیشنهاد می‌شود. چراکه قدم اول چون نهد رستوان‌دار کج، دیگه تا ثریا مشتریان پرتعداد به سمت رستوران شما هم نمی‌آیند. پس مکان یابی رستوران را جدی بگیرید.

بسیار هستند کسانی که رویای دستیابی به رستوران موفق را می‌بینند. واژه‌ای که دور سرشان هم می‌چرخد «موفقیت» است. در همه داستان‌های شروع رستوران زیبا و مشهور با انتخاب جایی مناسب برای تاسیس آن شروع شده است. هر کدام از این مکان‌ها و موقعیت‌ها روایتی دارند. خانه اجدادی که خاطرات کودکی در آن شکل گرفته، کلبه‌ای سنگی رو به دریای جنوب که طعم ماهی شوریده را می‌دهد و در آن داستان‌های دریانوردان بوشهری می‌توان شنید. رستورانی که جوار حافظیه شیراز که نام هر منو غزلی از خواجه است.

آنچه مشخص است، یافتن این مکان دل‌انگیز برای راه اندازی رستوران ساده نیست. برای همین است که بسیاری از رستوران‌ها بعد از هزینه‌ها در تجهزات و دکوراسیون به خاطر همین قدم اول زمین خواهند خورد.

شیرجه در مشخصات جمعیت شناختی و روانشناختی

تراکم-در-دکوراسیون-رستوران-آپادانا-تجهیز

مشخصات جمعیتی موقعیتی که در آن رستوران باز خواهید کرد بسیار مهم است. متوسط سن، درآمد، ابعاد خانوار و غیره. نگران نباشید نیازی نیست شما مطالعات جمعیت شناختی انجام بدهید. بسیاری از این آمار را در درگاه ملی آمار به تفکیک آمده است. گزارش‌های شهرداری نیز به شما کمک خواهد کرد. کدام مناطق شهرداری درآمدهای بیشتری دارند و هزینه زمین در کدام مناطق بیشتر است. پرتراکم‌ترین محلات شهرداری کجاست.

اگر تنها بر روی مشخصات جمعیتی تاکید کنید ممکن از حضور مشتریانی که در رادار جمعیتی شما نیستند غافل شوید. جمعیت‌شناسی به چگونگی خریدارن توجه می‌کند و روانشناسی به این سؤال جواب می‌دهد که چرا باید از ما خرید شود.

زنانی را در نظر بگیرید که به رستوران شما می‌آیند و می‌خواهند فضای زیبا، تمیز و امنی را تجربه کنند. مردانی تنهایی را در نظر بگیرید که می‌خواهند بعد از ساعت‌ها کار کردن در کنار غذا فوتبال نگاه کنند. دوستانی را در نظر بگیرید که جذب میز بیلیارد مرکز رستوران می‌شوند. پیانوی رستوران روبروی خانه هنرمندان، ابزار خوبی است که آن دوست موسیقی دوست را به سمت رستوران شما بکشاند. بسیاری از مشتریان برای تجربه فضای رستوران به آن قدم خواهند زد اما با کیفیت بالای آن به مشتری تبدیل می‌شوند. از سطوح جمعیتی بگذرید و به این سوال بیندیشید که این مشتریان آن منطقه در مورد برند شما و رستوران شما چگونه فکر می‌کنند.

تنها از روش‌های استاندارد مکان یابی رستوران استفاده نکنید

در این زمینه تنها به آمار نمی‌توان اکتفا کرد. در شعاع 20 دقیقه‌ای موقعیت رستوران رانندگی کنید و با مردم، برخوردهایشان و سبک زندگی‌شان آشنا شوید. بعید است مردم برای خوردن غذا روزانه و یا حتی رستوران رفتن بیش از 20 دقیقه رانندگی وقت بگذارند. البته در شرایط ترافیک تهران و شهرهای بزرگ شاید لازم باشد این شعاع را کم و زیاد کنید.

معنی این حرف نادیده گرفتن مشتریان شما خارج از این شعاع نیست. من خود برای شام و ناهار در رستوران مورد علاقه‌ام به جنوب شهر تهران رفتم. جایی که در فضای خانه‌های دوران قاجار و پهلوی و موسیقی بنان طعم خوش سفره ایرانی را تجربه می‌کنم.

با این همه 90 درصد مشتریان شما در شعاع 20 دقیقه‌ای شما قرار دارند. سر زدن به چند رستوران مشابه کمک بزرگ و موفق به شما می‌کند تا ذائقه و روانشناسی مردم را درک کنید. اگر آن منطقه دلخواه شما نیست و نمی‌توانید رستوران رویایی خود را در آن بسازید فوراً انتخاب خود را تغییر دهید.

هدف اصلی دستیابی به مکان طلایی است

راه میانبری برای پیدا کردن موقعیت طلایی وجود ندارد. سمیر چانگلا، سرآشپز معروف هندی تبار در فلوریدای آمریکا سه سال برای پیدا کردن چنین موقعیتی برای یکی از رستوران‌هایش صرف کرد. آخر سر این رستوران در بیرون فرودگاه خصوصی و روبروی یک سالن بزرگ تئاتر تاسیس شد. این به معنای حجم بالای مشتریان با درآمد بسیار بالا که زمان انتظار خود را در فرودگاه و پیش از تئاتر در این رستوران می‌گذرانند.

تمامی مسافران فرودگاه یعنی 240 هزار خودروی ورودی و خروجی  علامت رستوران چانگلا را می‌بینند. رستوران از درب خروجی نیز تنها یک دقیقه فاصله دارد. مضاف بر این جایی سالن تئاتر سالانه 1.6 میلیون بلیت به مشتریان می‌فروشد. نتیجه کار برای چانگلا بی‌نظیر بوده است.

به جز مسافران، پرسنل فرودگاه و پرواز، هنرمندانی روزانه اجرا دارند و مشتریان آنها؛ دانشگاه فلوریدا با 30 هزار دانشجو چند کیلومتر آنطرف‌تر قرار دارد.

البته چنین موقعیت طلایی با هزینه همراه است. مسلم هزینه اجاره یا خرید چنین جایی گران است. اما شما به همان اندازه که پول می‌دهید آش هم خواهید خورد. اگر هزینه اجاره در جایی پایین است، بدانید دلیلی برای آن وجود دارد. بنابراین اگر از پس هزینه‌ها برمی‌آیید، آن را بپردازید.

تمرکز بر دسترسی و قابلیت دیده شدن

برخی تنها به این دلیل قید رفتن به رستورانی را می‌زنند که نمی‌خواهند دور برگردان بزنند یا در اتوبان بیفتند. آنها به رستوران‌هایی خواهند رفت که در مسیرشان قرار دارد. ترافیک زیاد در تهران و شهرهای بزرگی مثل اصفهان و شیراز نیز کلاً خانواده‌ها را از بیرون رفتن منصرف خواهد کرد.

از همین گفته پیداست که رستوران شما باید در مسیرهای اصلی قرار بگیرد. خود را در نقض مشتری قرار دهید  و به رستوران بیایید. آیا بازدید از رستوران ساده است، آیا جای پارکینگ دارید، آیا از خیابان اصلی دیده می‌شوید.

بگذارید خاطره‌ای را برای شما تعریف کنم در مورد رستورانی در جوار اتوبان همت تهران. این رستوران که غذای دریایی می‌داد چنان خود را از دید عموم محصور کرده بود که حتی دانشجویان کلاس زبان آلمانی روبروی آن خبری از آن نداشتند. نتیجه اینکه برای حل این مشکل باید هزینه‌های به مراتب بیشتری برای تبلیغ بیلبوردی و دیجیتالی بپردازد. این درحالی است که رستوران مذکور تنها با یک حرکت استراتژیک و انتقال از آن طرف اتوبان به روی پل توانیر (یعنی جابجایی 500 متری در مکان یابی رستوران) می‌تواند مشتریان خود را ده‌ها برابر کند.

اولویت بر خرید است نه اجاره

اگر همه کارهای مکان‌یابی را درست انجام دادید و توان خرید مکان رستوران را هم دارید، درنگ نکنید. شاید در گام اول به نظرتان هزینه‌ها بسیار بالا است اما در طولانی مدت با سطح تورمی که کشور سالانه تجربه می‌کند به سود شما خواهد بود.

بازار مسکن و مستغلات همیشه در اقتصاد پرطلاتم کشور نتیجه می‌دهد و سرمایه‌گذاری خوبی است. اگر تصمیم گرفتید رستوران را به جای دیگری منتقل کنید می‌توانید با فروش تجهیزات رستوران و خود آن، بخش اعظمی از بودجه جای تازه را هم تأمین کرده‌اید.

برای مقایسه تنها به تجربه مک دونالد نگاه کنید. مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود که به جز فروش منوی غذا، شرکت املاک و مستغلات نیز هست. به این صورت که املاکی را در جای تازه می‌خرد، آن را تجهیز می‌کند و نام خود را روی آن می‌گذارد و بعد تمامی مجموعه را به شخص تازه‌ای اجاره می‌دهد.

بازسازی و طراحی آشپزخانه صنعتی

برخی از فست فودها و رستوران‌های زنجیره‌ای دارای شکل و ساختار مشابهی هستند. اما باز هم در دل همان ساختار به طراحی‌ها و فضاسازی‌های منحصر به فردی می‌رسیم. معماران با تجربه می‌دانند برای ایجاد چنین فضایی باید گام به گام با واحد تأمین و تجهیر رستوران همکاری کنند. به جز آشپزخانه، بازسازی دکوراسیون داخلی و معماری فضای داخلی نیز اهمیت دارد.

طراحی خوب آشپزخانه صنعتی بازدهی را بالا خواهد بود. طراحی خوب محیط سالن نیز مشتریان را ترغیب می‌کند. در اینجا هر چه فضا بزرگتر باشد به معنی بهتر نیست. رستوران سه طبقه و کاملاً شیشه‌ای با نورپردازی داخلی و خارجی زیاد به معنای این است که باید هزینه زیادی را برای انرژی، برق، پرسنل، نظافت داخل و دیگر هزینه‌ها پرداخت شود. لزوماً هم ظرفیت رستوران پر نخواهد شد.

در عوض رستوران‌هایی که برای صندلی‌هایشان رزرو دارند به مشتریان حسی از خاص بودن و ارزشمند بودن فضا می‌دهند.

مکان یابی رستوران نیز مانند دیگر فعالیت‌های راه‌اندازی رستوران فعالیتی حرفه‌ای است که نیاز به تجربه دارد. بنابراین با مشاوره شرکت‌هایی همانند آپادانا تجهیز آراز می‌توانید نه تنها این مراحل را سریعتر طی کنید بلکه در هزینه مالی و زمانی صرف شده نیز صرفه‌جویی اساسی انجام می‌شود.

پس برای درخوست سفارش و ارتباط با ما هم اکنون اقدام کنید.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments