هزینه راه‌ اندازی رستوران چقدر است؟

هزیته راه اندازی رستوران

در این مقاله می‌خواهیم به سوال 90 درصد خوانندگان و مشتریان خود پاسخ دهیم. سوالی کلی که خود از آن فرار می‌کنیم و آن را آنقدر کلی می‌دانیم که جواب دادن به آن غیر ممکن است. هزینه راه اندازی رستوران صنعتی چقدر است؟

پاسخ به این سوال سخت است چراکه برای پاسخ به آن باید ده‌ها نکته وعامل را در نظر گرفت. سخت‌ترین بخش کار شروع آن است. اما در صنعت رستوران‌ داری نسبت پاداش به هزینه بالا است. همین بسیاری را به وسوسه تاسیس رستوران یا فست فود می‌اندازد. اما آیا نگاهی نیز به هزینه‌های راه‌اندازی انداخته‌اید؟!

[aparat id=’LMnYK’ width=’600′ height=’450′ style=’margin: 15px; padding: 7px’]

صنعت رستوران داری در ایران در بحران آمار

هزینه راه اندازی رستوران چقدر است. در این مقاله هزینه های مختلف این بخش را به شما نشان خواهیم داد.

هزینه راه اندازی رستوران چقدر است؟ اگر این سؤال را از یک آمریکایی یا اروپایی بپرسید بر اساس آخرین آمار مطالعات بازار به شما پاسخ خواهد داد که:

 استارت آپ رستوران در آمریکا بین 95 هزار دلار تا 750 هزار دلار هزینه دارد.  این رقم تا دو میلیون دلار نیز می‌تواند افزایش یابد. محاسبات بر اساس متر مربع نیز محاسبه می‌شود. بر اساس اطلاعات سایت «بادجت برند» برای افتتاح رستوران به ازای هر فوت مربع 159 دلار لازم است. هر فوت نیز برابر 30 سانتی‌متر است.

اما هنگامی که به ایران می‌رسیم به مانند دیگر عرصه‌های کسب‌وکار در سکوت اطلاعاتی و آماری قرار داریم. سرمایه‌گذاران کم و بیش بر حسب احساس و شم بازرگانی خود وارد عرصه‌های گوناگون می‌شوند. میزان سرمایه‌گذاری  و سود و زیاد نیز نامشخص است.

دلیل آن نیز تا حدودی مشخص است. با ارز شناوری که آینده اقتصادی را هم نامشخص کرده است و تورمی دو رقمی که چهار دهه ادامه داشته در بیشتر کسب‌وکارها ارائه اطلاعات و داده‌های متقن دشوار است. به این دشواری‌ها باید نبود نهادهای مالی مستقل مطالعات بازار را هم افزود. اما به نظر می‌رسد کسب و کارهای ایرانی نیازی برای هزینه در زمینه مطالعات بازار و سپردن آن به شرکت‌های حرفه‌ای حس نمی‌کنند.

هزینه‌ های اولیه افتتاح رستوران

برای محاسبه هزینه‌های گسترده و پرنوسان راه‌اندازی رستوران باید به نکاتی توجه کرد. آیا محل رستوران مورد نظر خود را اجاره خواهید کرد یا مالک آن هستید؟ آیا برای بازسازی باید هزینه کنید یا نیازی به این کار نیست؟ آیا قبل از اینکه درها را بر روی مشتریان باز کنید، هزینه کافی برای خرید لوازم و تجهیزات را کنار گذاشته‌اید؟ لیست بلندبالایی از وسایل و تجهیزات هستند که برای رستوران باید تهیه کنید. اما لیست هزینه‌های اولیه عبارتند از:

  1. هزینه‌های محل رستوران (خرید یا اجاره)
  2. بازسازی و دکوراسیون محل رستوران
  3. تجهیزات و لوازم رستوران
  4. فناوری‌های مورد نیاز برای رستوران
  5. هزینه لیسانس‌ها و اعتبارنامه‌ها
  6. هزینه بازاریابی

 هزینه‌های خرید و اجاره محل رستوران

در صورتی که مالک محل رستوران نباشید یکی از بزرگترین هزینه‌های شما مربوط به اجاره محل است. بحران مسکن و املاک یکی از مشکلاتی است که نه تنها اجاره‌نشین‌ها را با مشکل روبرو کرده است بلکه بلای جان مشاغل شده است. بسیاری از مشاغل در کلانشهرها و حتی شهرهای متوسط و کوچک دیگر توان رقابتی خود را از دست داده‌اند.

اجاره 500 میلیونی واحدهای تجاری در مناطق لوکس تهران به این معنی است که این واحدها باید حداقل 800 میلیون درآمد داشته باشند تا به سوددهی برسند. بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، قیمت آگهی‌های املاک تنها در سامانه شیپور 1.5 برابر بودجه سال 1400 کشور است.

در تهران بیشترین قیمت متوسط مربوط به منطقه تجریش و نیاوران و ارزان‌ترین منطقه تهران نیز وردآورد است. متوسط هزینه هر متر مربع تجاری در تهران برابر 148.5 میلیون تومان است. این رقم در گرانترین محله 388.7 میلیون و در ارزان‌ترین محله 33.6 میلیون تومان بوده است.

متوسط قیمت هر متر مربع در استان‌های کشور به 10.8 میلیون تومان می‌رسد. بالاترین قیمت متوسط در جزیره کیش ثبت شده و کمترین قیمت نیز مروبط به سیستان و بلوچستان است.

بازسازی و دکوراسیون

دکوراسیون زیبای سفید رستوران تزئین شده با گل های بهاری.
دکوراسیون سالن رستوران می‌تواند بسیاری از مشتریان را به سمت شما بیاورد.

هزینه بازسازی و دکوراسیون می‌تواند بسیار متغیر باشد. این هزینه‌ها به تم و مضمون رستوران شما بستگی دارد. نورپردازی‌ها، مبلمان، کاغذدیواری، المان‌های مختلف، عکس‌ها، طرح‌ها و نقاشی‌ها هر یک می‌توانند از هزینه‌های بسیار پایین تا رقم‌های نجومی بالا می‌روند. اما دکوراسیون داخلی برای کشاندن مشتریان نقش اساس دارند. بنابراین بودجه‌ای جداگانه‌ای روی آن قرار داد.

پیشنهاد ما این است که در ابتدای کار روی المان‌های ضروری هزینه کنید و کار بازسازی و دکوراسیون را پیوسته ادامه دهید. در بازه زمانی چندین ساله دکوراسیون شما بسیار زیبا خواهد شد و مشتریان  گروه هدف را به خود جذب می‌کند. این روش بسیار بهتر از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و به کاربستن دکوراسیون نه چندان زیبایی است که فضای نامطلوبی را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی  و لوازم ضروری

راه اندازی رستوران همچنین به معنی سرمایه‌گذاری روی لوزم و تجهیزاتی است که بعضی از آنها هزینه‌های زیادی دارند. در اینجا شما برای هزینه بهینه به مشاوره نیاز دارید. هزینه خریداری تجهیزات فست فود  و آن خط آماده سازی غذای شما می‌تواند بهینه‌تر انجام گیرد. کافی است با افزودن یک دستگاه کوچک مانند سرخ کن یا کباب پز میزان بهره‌وری و درآمد را افزایش دهد. این پیشنهادات را تنها شرکت‌های با تجربه‌ای مانند آپادانا تجهیز می‌توانند انجام دهند.

روی هم رفته تجهیزات ضروری برای تمامی رستوران‌ها و فست‌ فودها شامل چهار بخش کلی است:

تجهیزات آشپزخانه: انواع فر، اجاق گاز صنعتی، گریل‌ها، یخچال و فریزرها، ظرفشویی‌ها و غیره.

تجهیزات آماده‌سازی: کانتر، میز آماده‌سازی، میزهای بخار، میزهای غذا سرد و غیره.

وسایل کار: انواع دیگ، ماهیتابه‌ها، تخته کار، ملاقه و غیره.

تجهیرات سرویس: انواع ترولی سرویس، انواع بشقاب، قاشق و چنگال، لیوان‌ها، رومیزی و غیره.

این هزینه‌ها می‌تواند از حداقل 300 میلیون شروع شود و تا چندین میلیارد هزینه را در بر می‌گیرد.

فناوری‌های رستوران

استفاده از فناوری‌ها آینده صنعت رستوران‌داری است

به این فهرست نگاه کنید:

  1. تجهیزات و نرم‌افزارهای پایانه فروش POS))
  2. سیستم نمایش آشپزخانه (KDS)
  3. سیستم رزرو و ارسال غذا
  4. سیستم‌های اتوماتیک سفارش غذا و نوشیدنی
  5. میزهای هوشمند

آینده از آنِ سیستم‌های هوشمند است. سیستم‌های که خدمات را بهینه‌تر ارئه می‌دهند و آشپزخانه‌ها را جای بهتری برای فعالیت  خواهند کرد. در حال حاضر سیستم POS و رزرو و ارسال غذا در ایران جای خود را باز کرده است. همچنین منوهای اینترنتی در برخی از رستوران‌ها از طریق گوشی با استفاده از اسکن کد کیوآر (QR code) در دسترس است. به دلیل قیمت بالا سیستم‌های اتوماتیک سفارش غذا و نوشیدنی هنوز در رستوران‌های فست فود جای خود را نیافته‌اند.

مجوزها و اعتبارنامه

این قسمت گرچه هزینه‌ها کمتری دارد اما بدون آن بازگشایی رستوران غیرممکن است. مجوزهایی که برای راه اندازی رستوران لازم است عبارتند از:

  • مجوز کسب از اتحادیه صنفی رستوران و کافه
  • گواهی مرکز بهداشت برای پرسنل
  • مجوز اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی
  • مجوز ایمنی و اطفای حریق
  • مجوز از وزارت راه و ترابری در خصوص رمپ ورودی و خروجی به جاده
  • پروانه بهره‌برداری سازمان برای کارکنان آشپزخانه و کارکنانی که با مهمانان ارتباط مستقیم دارند.
  • مجوز از سازمان محیط زیست
  • مجوزهایی از وزارت نیرو (تامین آب، گاز، برق و فاضلاب)
  • مجوز سلامت ساختمان
  • مجوز پارکینگ
  • ثبت نشان تجاری
  • مجوز اجرای زنده

بازاریابی برای رستوران و کافه

امروز بازاریابی مخصوصاً در خصوص کافه و رستوران‌ها بیشتر شکل دیجیتال پیدا کرده‌اند. تقریباً تمامی رستوران‌ ها و کافه‌ ها صفحات اینستاگرام دارند و آنهایی که از بودجه بالاتری برخوردارند به برندسازی می‌پردازند. لیست زیر فهرست فعالیت‌های بازاریابی را بر اساس بودجه تقسیم بندی کرده است.

بودجه کمبودجه متوسطبودجه زیاد
تولید وبلاگمطالعات بازارمطالعات بازار
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)تولید سایتتولید سایت
تبلیغات کم هزینه در روزنامه‌هابهینه‌سازی موتور جستجوگر (سئو)بهینه‌سازی موتور جستجوگر (سئو)
بازاریابی ایمیلیبازاریابی دیجیتالبازار یابی دیجیتال
 بازاریابی محتواییبازاریابی محتوایی
 تبلیغات کلیکیتبلیغات کلیکی
 بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)تبلیغات برندینگ سنتی
  تبلیغات رادیو و تلویزیونی
  تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها
  بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)

چک لیست هزینه‌ راه اندازی رستوران

بر روی کاغذ درآوردن هر هزینه‌ها در ابتدای راه‌اندازی کمک زیادی به بودجه‌بندی شما خواهد کرد. پیشنهاد ما پیروی از چک لیست زیر و محاسبه هزینه‌های عمده‌ای است که می‌خواهید برای رستوران انجام دهید. همیشه 20 تا 30 درصد بیش از هزینه اولیه بودجه کنار بگذارید. چرا که شما نمی‌دانید چه هزینه‌های اضافه‌ای در طول مدت برنامه‌ریزی تا افتتاح به شما تحمیل خواهد شد.

اجاره یا خرید محل رستوران________ تومان
بازسازی و دکوراسیون________ تومان
خریداری لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی________ تومان
تجهیز رستوران به فناوری های روز________ تومان
مجوزها و اعتبارنامه‌ها________ تومان
بازاریابی________ تومان
بیمه________ تومان
هزینه نیروی انسانی________ تومان
هزینه مواد غذایی اولیه________ تومان
هزینه انرژی (آب و برق و گاز)________ تومان



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments