صفر تا صد راه اندازی رستوران بزرگ

راه اندازی رستوران بزرگ و لوکس

راه اندازی رستوران بزرگ و لوکس کار خیلی جذابیه، هرچند سختی هم براتون داره. به‌خصوص در مراحل اولیه کار باید خیلی حواستون باشه و گام‌ها را درست و حساب شده بردارین. چند وقت پیش یک دانشگاه در خارج از کشور تحقیقی انجام داده بود که نشان می‌داد شکست کسب‌وکارها تو سال اول خیلی زیاده است و در مورد رستوران‌ها نتیجه گرفته بود که 25 درصد رستوران‌ها سال اول تعطیل می‌شوند.

اینا را نگفتم که بترسین، فقط باید حواستون حسابی جمع باشه، مطمئن باشین اگر از روز اول برنامه‌ریزی درستی داشته باشین نه‌تنها شکست نمی‌خورید بلکه می‌تونید در یک بازه زمانی معقول کسب‌وکارتون را توسعه هم بدین.

اگر شما هم می‌خواهین همین روزا یک رستوران لوکس درست و حسابی تاسیس کنین با ادامه این مقاله همراه باشید.

برای اینکه رستوران‌تان موفق شود شما باید برنامه‌ریزی هوشمندانه‌ای داشته باشین و ایده‌های خلاقانه‌ای به‌کار بگیرین تا در جمع رقبای بازارتان دست برتری پیداکنید. اطراف‌تان را خوب ببنین و اگر کسانی را می‌شناسین که در کارشان شکست خورده‌اند از نحوه رفتار و مدیریت‌شان درس بگیرین.

سیاست‌های کاری‌تان را تدوین کنید

زنی در حال فکر کردن به رستوران لوکس و بزرگ

برای راه‌اندازی صفر تا صد رستوران موفق لازم است سیاست‌ کاری داشته باشین، چند مورد در این مرحله ضروری است که از خودتان بپرسین:

  • آیا می‌خواهم رستوران محلی راه‌اندازی کنم یا رستورانم بزرگ است؟
  • آیا نماینده یک برند معتبرم یا برند خودم را ایجاد می‌کنم؟
  • آیا برای راه‌اندازی رستوران بر توان مالی خودم حساب می‌کنم یا شریک تجاری خواهم داشت؟

ممکن است خودتان هم برای راه اندازی رستوران‌ بزرگ و لوکس‌ تان، خود شما هم چند نکته مهم مدنظر داشته باشین همه را یکجا جمع کنین و پاسخ آنها را در یک دفترچه یادداشت بنویسین.

از آنجایی که راه اندازی رستوران لوکس موفق نیاز به تبلیغات دارد اخذ نمایندگی از برندهای معتبر بخشی از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد، با این‌حال بسته به سیاست‌گذاری کاری‌تان در نهایت باید تصمیم بگیرین.

از همین حالا یادتان باشه که راه اندازی رستوران بزرگ با آن مختصاتی که می گوییم، کاری تمام وقته مخصوصا اگر پرسنل شما کم باشه و مجبور باشید تمام وقت زندگی‌تان را به این کار اختصاص بدیند. در سیاست‌های کاری‌تان این نکته را مدنظر بگیرین که شما باید در خدمت کارتان باشین و ممکن است تا چند سال اول از تعطیلات سال نو و پایان هفته، محروم بشین.

شما باید در مرحله سیاست‌گذاری کاری به این نکات توجه داشته باشین:

  • هزینه راه‌اندازی و برآورد مالی
  • انتخاب نام رستوران
  • انتخاب مکان رستوران
  • استخدام پرسنل مجرب و ماهر
  • خرید تجهیزات مورد نیاز برای بخش‌های مختلف آشپزخانه
  • تهیه نرم‌افزارهای مدیریت و حسابداری رستوران
  • انتخاب منویی جذاب برای رستوران
  • کسب مجوزهای قانونی لازم
  • بازاریابی، تبلیغات و جذب مشتریان وفادار

برآورد هزینه‌های راه اندازی رستوران بزرگ

لپ نا و برنامه ریزی و بازاریابی برای رستوران

برای اینکه یک رستوران مرحله حساس یک‌سال اول را پشت سر بگذارد و بتواند ادامه حیات دهد لازم است از همان روز اول برآوردهای هزینه‌ها را درست انجام بدین، در ابعادی بزرگتر‌ لازم است یک طرح تجاری خوب داشته باشین.

برای اینکه یک طرح تجاری خوب داشته باشید اینجا را هم ببینیند.

برآورد غلط از هزینه‌های راه‌اندازی رستوران باعث می‌شود شانس ورشکستگی شما بیشتر شود، یادتان باشه تا وقتی مشتریان وفادار خودتان را جذب نکنین و بازاریابی خوبی انجام نداده باشین رستوران به مرحله سوددهی نمی‌رسد و در این مراحل شما باید از جیب خودتون هزینه‌های کار را متقبل شوید.

می‌دونیم که شما دوست ندارین زیاد راجع ‌به ورشکستگی صحبت کنیم اما یادتان نره که این هم یک درس مهم است. پس بیایید چند عامل مهم در ورشکستگی‌های رستوران‌ها را بررسی کنیم:

  • برآورد غلط از هزینه‌های مالی راه اندازی رستوران بزرگ در مراحل ابتدایی
  • کمبود سرمایه و تاثیرگذاری منفی آن بر کار رستوران
  • انتخاب مکان نامناسب تاسیس رستوران
  • تحقیق ناکافی در مورد رقبا و نقطه قوت‌ و ضعف‌هایشان
  • منوی نه‌چندان جالب و مورد پسند مشتریان منطقه

همان‌طور که دیدین از بین 5 عامل مهم در ورشکستگی رستوران‌ها حداقل 2 عامل به‌طور مستقیم مربوط به برآوردهای هزینه‌های مالی راه‌اندازی رستوران‌هاست.

رستوران‌ها بعد از اینکه راه‌اندازی شد و کارش روی غلتک افتاد بازهم باید هزینه‌ها را بررسی و مدیریت کرد. برای همین هم یک گام اساسی در راه‌اندازی رستوران‌ها تهیه نرم‌افزارهای مدیریت و حساب‌داری است که بعدا بهش می‌پردازیم.

فقط پیش از افتتاح رستوران این نکته طلایی را یادتون باشه در نظر گرفتن نیازهای سرمایه برای یک سال الی یک سال و نیم اول اقدامی ضروری برای مدیریت رستوران‌هاست.

در بخش برآوردهای هزینه‌ای چند عامل مهم‌تر از بقیه است:

  • هزینه تهیه مکان (اجاره، رهن یا خرید ملک)
  • هزینه تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  • هزینه دکوراسیون و مبلمان رستوران
  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه تبلیغات و بازاریابی
  • هزینه استخدام پرسنل مجرب و ماهر

لوگو و نام مناسب رستوران‌تان را انتخاب کنید

خب حالا که برآوردهای اولیه از هزینه‌هایتان را انجام دادین و سیاست‌های کلی کارتان را تنظیم کردین وقتش رسیده تا برای رستوران آینده‌تان یک نام مناسب و لوگوی خوب انتخاب کنین. اشکال نداره اگر برای رستوران‌تان خیال‌پردازی هم بکنین و رستوران رویایی خود را با همه مشخصاتش در ذهن ببینین این کارا کمک می‌کنه نام و لوگوی بهتری انتخاب کنین.

بعد این کارا یادتان باشه حتما با مشاوران متخصص مشورت کنین. انتخاب نام رستوران یک کار خیلی جذابه و بعدا مشتریان شما، رستوران را با این نام به یاد می‌آورند. این نام هویت برند شما را می‌سازه، پس باید خیلی خلاقانه باشه. برند شما باید با اهداف‌تان منطبق باشه و هویت کسب‌وکار شما را نمایندگی بکنه. اینو بدونید برند شما برای حفظ مشتریان وفادار عامل مهمیه.

حالا وقت انتخاب مکان رستوران است

بعد از اینکه نام و هویت رستوران‌تان را خلق کردید، دیگر باید مکان مناسبی پیدا کنید که با هویت کاری‌تان سازگار باشه. در این مرحله شما یک محقق تمام عیار باشین، یعنی از شرایط محلی و مشتریان آن منطقه حسابی اطلاعات کسب کنین. رقبا را هم بشناسین و از نقطه قوت و ضعف‌شان اطلاعات کسب کنین. اگر لازم شد یکی دو وعده از غذای‌شان را سفارش دهین و کیفیت کارشان را بسنجید.

کم و کیف همه‌ چی را که خوب ارزیابی کردین و ملک مناسب را پیدا کردین قرارداد اجاره یا خرید را ببندید تا شما هم صاحب رستوران شوید.

آگهی استخدام پرسنل مجرب را منتشر کنید

از روزی که ملک مناسب رستوران را تهیه کردین، فرایند کاری شما وارد مرحله‌ تازه‌ای می‌شود، یکی از اقدامات مهم در این مرحله انتشار آگهی استخدام در رسانه‌ها و کانال‌های کاریابی است. اگر هم افرادی را از اطرافیان به شما معرفی کردن که به کارتان می‌آید حتما بررسی کنین.

پرسنل با تجربه قطعا بهتر است اما از استخدام افراد مستعد، آموزش پذیر و کم تجربه هم غافل نشوید. کارآفرین واقعی باشین و به افراد مستعد فرصت دهید. این کار در روح و روان خودتون تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. سرآشپز ماهری استخدام کنین که از پس کارها بر بیاید و متعهد به کار هم باشد چرا که آشپزخانه روی سرپنجه‌های او می‌چرخد.

خرید تجهیزات برای رستوران و آشپزخانه

خرید تجهیزات برای راه اندازی رستوران بزرگ بسیار هزینه بر است. رستورانی که از بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات بهره ببرد و مانند یک ساعت بتواند دقیق و بی نقص به مشتریانش سرویس دهد باید تجهیزات مناسبی داشته باشد. برای بخش آشپزخانه این وسایل را حتما تهیه کنین آن هم نوع با کیفیتش را:

  • فریزر و یخچال
  • اجاق گازهای صنعتی
  • گریل و کباب‌پز
  • گرمخانه غذا
  • هود صنعتی
  • ماشین‌های ظرفشویی
  • مخلوط کن، چرخ‌گوشت و سرخ کن صنعتی

ممکن است نوع کار شما به‌گونه‌ای باشد که به همه این تجهیزات نیاز نداشته باشین یا اینکه تجهیزات دیگری مناسب کار شما باشد. برای همین خوب است قبل از هر هزینه‌ و سفارشی مشورتی با متخصصان تجهیز آشپزخانه صنعتی داشته باشید.

رستوران به مبلمان و دکوراسیون قشنگ متناسب با هویت و برند شما هم احتیاج دارد. از انجام هیچ هزینه ضروری خودداری نکنین فقط اگر قرار است در هزینه‌ها مقرون به صرفه بودن را لحاظ کنین می‌توانید به وسایل دست دومی که کیفیت‌شان را از دست نداده‌اند نیز فکر کنید. خیلی از رستوران‌ها که متاسفانه نتوانسته‌اند سر و پا بمانند بسیاری از وسایل‌شان را با قیمت مناسب به‌فروش می‌رسانند. در اینترنت هم میشه سایت‌های فروش اقلام دست‌ دوم را به‌راحتی پیدا کرد.

نمی‌دانید تجهیزات نو را انتخاب کنید یا از تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم استفاده کنید؟ پس مقاله زیر را مطالعه کنید:

راه اندازی رستوران بزرگ به‌یکسری تجهیزات نرم‌افزاری مدیریتی و سخت‌افزاری هم احتیاج دارد. نرم‌افزارهایی که تمام حساب و کتاب کارتان را در آن بتوانید وارد کنین و در جایگاه مدیر به همه‌چی نظارت داشته باشین. هر لحظه بشه لیست اقلام موجود در انبار را چک کرد و آمارهای فروش روزانه، هفتگی و سالانه را در آن پیدا کرد. این نرم‌افزارها باید پشتیبان قوی، آنلاین و 24 ساعته داشته باشند تا شما را حین کار لنگ نگذارند.

بعضی از سخت‌افزارهای رستورانی به این شرح است:

  • صندوق فروشگاهی
  • دستگاه سفارش‌گیر (گارسون ماشینی در صورت نیاز)
  • کیوسک سفارش‌گیر
  • پرینتر حرارتی
  • و…

منوی دوست‌ داشتنی‌تان را آماده کنین

کم کم دارین به روز افتتاحیه نزدیک می‌شوید اما عجله نکنین، سفارش‌های‌ تجهیزات و دکوراسیون که آماده شد و پرسنل را آماده کردین باید سراغ منوی غذایی بروید که برای مشتریان دوست‌ داشتنی باشد. منو را باید خودتان هم دوست داشته باشین با تحقیقاتی که در مراحل قبل انجام دادین و هویت نام و لوگوی خودتان منو را آماده کنین. از مشورت پرسنل به‌ویژه سرآشپزتان را بهره بگیرید.

کفش آهنی بپوشید برای کسب مجوزهای قانونی

بروکراسی اداری در ایران پیچیده است اما کسب مجوزهای قانونی برای رستوران‌داری چندان هم موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست که بتوان انتظار داشت هیچ سخت‌گیری انجام نشود. شما در مورد کسب چنین مجوزهایی خوب مطالعه کنید و گام‌هایی که باید در این مورد بردارید حسابی مطالعه کنید.

برای آگاهی از مراحل اخذ مجوزهای قانونی اینجا را ببینید.

بازاریابی و تبلیغات را شروع کنین

حتما در این چند وقتی که مشغول تهیه تجهیزات و دکوراسیون آشپزخانه شدین دقت کردین که عابران توجه‌شان جلب شده است. خیلی از اینها مشتریان بالقوه شما هستند. شما باید در منطقه رستوران‌تان با ابزارهای مختلف تبلیغات کنید.

چاپ تراکت و درج آگهی در مجلات محلی یک روش موثر است، اما هیچی تبلیغات آنلاین نمی‌شود. صفحات اجتماعی تان را راه‌اندازی کنید. یک اکانت خوب اینستاگرامی بسازید و تبلیغ کردن را شروع کنین. اگر قرار است به ادارات و سازمان‌های منطقه سرویس‌دهی کنید مذاکره با آنها را هم شروع کنین. بعد از طی کردن این مراحل یک افتتاحیه خوب و پر سر و صدا راه بیندازید. از تبلیغات ویدئویی اصلا غافل نشید.

اگر می‌خواهید در مورد شرایط راه اندازی رستوران لوکس و بزرگ با مشاوران آپادانا تجهیز تلفنی صحبت کنید، لطفاً فرم زیر را تکمیل کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments