مفهوم کانسپ و برندسازی در راه اندازی رستوران

مفهوم کانسپت و برندسازی در راه اندازی رستوران

شما کی هستید و یا چه کسی می‌خواهید باشید؟ این تنها سوالی است که باید در مورد برندسازی و کانسپ رستوران به آن جواب دهید. ممکن است در نگاه اول این سوال عجیب باشد اما وقتی در مورد برندسازی در راه اندازی رستوران صحبت می کنیم کامل معتبر است.

همه آنچه باید در مورد کانسپت و برندسازی در رستوران بداید این است که باید منحصر به فرد و خاطره‌انگیز باشید. خوب مقاله تمام شد. می‌توانید به سراغ اکسپلورر اینستاگرام بروید و ادامه شکم گردی اینفلوئنسرهایی بروید که واقعاً چیزی از نقد غذا نمی‌دانند.

[aparat id=’nsGHy’ width=’600′ height=’450′ style=’margin: 15px; padding: 7px’]

اما اگر می‌خواهید به مفهوم کانسپ در راه اندازی رستوران پی ببرید به این سوالات جواب بدهید:

  • ما که هستیم؟
  • می‌خواهیم در نظر مشتریان چگونه به نظر برسیم؟
  • وقتی مردم از بیرون به رستوران نگاه می‌کنند، چه تصویر و ایده‌ای به ذهنشان متبادر می‌شود؟
  • وقتی مشتریان از درب رستوران وارد می‌شوند چه تجربه‌ای خواهند داشت؟
  • مشتریان به چه شیوه‌هایی با ما آشنا خواهند شد؟

مشخص کردن کانسپت رستوران

گرافیتی در رستوران -آپدانا-تجهیز


کانسپ رستوران هدف نهایی است که در پس آن برند، دکوراسیون و پیام رستوران به مشتریان مشخص خواهد شد. کانسپت رستوران شما آن چیزی است که شما را از دیگران متمایز می‌کند. کانسپت همان چیزی است که بر اساس آن بازاریابی شما و دوام برند شما در عرصه رقابت به آن بستگی دارد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد کانسپت شامل بیان راه‌حل‌هایی برای بسیاری از مسائل عملی خواهد بود که همینک صنعت رستوران داری با آن روبرو است. به این بیندیشید که چه کمبودی در صنعت رستوران داری وجود دارد و شما برای این کمبود چه راهکاری می‌توانید ارائه دهید. برای رسیدن به چنین راهکاری باید مراحل زیر را طی کنید.

1- برنامه ریزی کانسپ

برنامه کانسپت (Concept Plan) شامل طرحی مدون است که در آن سوال‌هایی بالا در آن آمده و پاسخ گرفته شده. مضاف بر این راه‌حل‌هایی برای مسائل یا مساله اساسی که رستوران شما می‌خواهد آن را حل کند نیز طرح شده.

2- به چیزی بیش از غذا فکر کنید

در طراحی کانسپت و رستوران، شما باید به مجموعه‌ای از مشخصه‌ها فکر کنید که البته مهمترین آن منویی است که پیش روی مشتریان می‌گذارید. اما باید فضایی را درست کنید که به این سبک غذایی که روبروی مهمانانتان می‌گذارید مناسبت داشته باشد. آیا رستوران شما از سنت‌های غذاهای محلی پیروی می‌کند؟ آیا محلی برای جشن‌ها واعیاد است؟ آیا محلی برای شاد بودن و شادباشی است؟

رستوران تنها جایی برای عرضه غذا و نوشیدنی نیست، شما همچنین موسیقی، فضا، فرهنگ و تجربه مشتریان را هم به آنها می‌فروشید.

وقتی کانسپت رستوران را طراحی می‌کنید به حس‌های اصلی مشتریان باید فکر کنید و برای حس چشایی، بویایی، شنوایی، بینایی مشتریان ارزش قائل شوید.  

کانسپت رستوران شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • قابل ارزیابی داشته باشد.
  • برای رستوان سودآور.
  • در نظر مشتریان خاطره‌انگیز باشد.
  • المان‌های مختلف رستوران با یکدیگر متناسب باشند.
  • مناسب محیط زیست، پایدار و با کیفیت باشد.

کانسپت روی همه چیز تأثیر می‌گذارد

از یونیفورم پرسنل گرفته تا دکور و چیدمان میز و مکان‌یابی رستوران همگی در نتیجه کانسپت رستوران شما تغییر می‌کند. آیا این رستوران به نکات ظریفی چون همسایگی، پارکینگ، رمپ ویلچر، دستیابی پیاده و غیره فکر کرده است.

آیا رستوران شما تنها برای مشتریان مناسب است و یا اینکه همسایگان نیز از حضور شما در جوار خود آسوده هستند. آیا برای رستوران شما محیط زیست اهمیت دارد. هر گاه در میان بی شمار کانسپت‌ها و المان‌های رستوران گم شدید به نکاتی که در بالا ذکر شد باز گردید. سوالاتی که همچون ستاره قطبی، مسیر اصلی را به شما نشان خواهد داد.

توسعه برند رستوران

خوب الان کانسپ را مشخص کردید و زمان برندسازی شما فرا رسیده است. می‌خواهید رستوران شما در نظر دیگران چگونه به نظر برسد و تلقی عمومی در مورد شما چه باشد؟ مهمترین جنبه کسب و کار شما که می‌خواهید با آن معرفی بشوید چیست؟

منظور از «چرا» چیست؟

ممکن است برای شما بدیهی به نظر برسد که چه کسی هستید و می‌خواهید رستوران خود را به چه عنوانی معرفی کنید. ما بگذارید کمی در مورد این جنبه بیندیشیم تا تصویر بزرگتری را ببینیم. تصویری که از چرایی رستوران شما رستوران شما به خودتان می‌دهد.

به محض درک چرایی، تصویر به دست خواهید آورد که به راحتی بیشتری می‌توانید آن را به برای مشتریان معنا کنید. و این به مشتریان این امکان را خواهد داد که به رستوران شما به مثابه تجربه‌ای منحصر به فرد نگاه کنند که آن را دوباره و دوباره امتحان کنند.

گامی اساسی برای توسعه برند رستوران شما.

برند شما تنها شعار و یا بیان خدماتی نیست که می‌خواهید آن را به مشتریان ارائه می‌دهید. بلکه راهکاری است که  تصویر رستوران شما را زنده نگه می‌دارد. راهکار خوبی که می‌توانید با آن پیام برند، ارزش‌هایتان، رسالت‌تان، فرهنگ‌تان، و جهان‌بینی‌تان را به مخاطبان انتقال دهید.

وقتی پیام شما در نوشته شد و در طرح اولیه مستند شد، حالا نوبت به آن است که آن را بخش‌بندی کنید. سلسله مراتب آن به ترتیب اهمیت برای هم‌دلی و هماهنگی بیشتر به پرسنل منتقل خواهد شد. و یا پاراگراف بندی شده و  تحت لوای تبلیغات به رسانه‌ها منتقل می‌شود. اینگونه جامعه هدف و مردم با رسالت و برند و کانسپت رستوران شما هماهنگی و همفکری بیشتری پیدا خواهند کرد.

و بله، پروسه سختی است.

در شرایطی که برخی از رستوران‌ها مراحل برندسازی را با سرعت زیادی طی می‌کنند و دیگران فقط می‌خواهند غذایی را در منوی خود گذاشته و روبروی مشتریان بگذارند، شما این مزیت را دارید که به چیزی فرای رستوران به عنوان ساختمانی با آشپزخانه و سالن غذاخوری فکر کنید. شما به رستوران به عنوان برند خود نگاه خواهید کرد و به ما اعتماد کنید، ارزش وقتی که روی آن می‌گذارید را دارد.

مثلاً وقتی در شرایط کاری با چیزی مخالف دیگاه و رویای خود برخورد کنید، به جای تقلاً برای نگهداری آن و تبعیت از مد روز، به سرعت می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا از آن المان استفاده کنم یا خیر. اینجاست که آن «چرا»ها جواب خود و نتیجه خود را خواهد گرفت. راهنمایی خواهد بود که هویت رستوران شما به آن بستگی دارد.

دیوید آ. آکر که یکی از بزرگترین متفکران هویت برند است، فهرست زیر را برای برندسازی رستوران پیشنهاد داده. از خودتان این سئوالات را بپرسید تا رستوران خود را از دیدگاه برندسازی بررسی کنید.

برند رستوران به عنوان محصول

برند استارباکس روی میز

اساس کار این است که چه چیزی در ظرف مهمانانتان می‌گذارید و این سرویس بیانگر چه چیز در مورد شماست؟

  • خدمات منحصر به فرد شما به مشتریان چیست؟
  • چگونه مطمئن می‌شوید که این خدمات مستمر به مشتریان ارائه می‌شود؟
  • مواد اولیه با کیفیت را از کجا تهیه می‌کنید و چه ارزشی برای مشتریان شما خواهد داشت؟
  • آیا حاضرید کیفیت مواد اولیه را فدای ارزش دیگری بکنید؟ مثلاً پول یا محیط زیست؟
  • منوی ویژه شما چه آیتم‌هایی دارد؟ آیا آیتم‌های منحصر به فردی دارید و یا همان غذاهای معمول را ارائه می‌دهید؟
  • جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه آیتم‌هایی به منو اضافه می‌شود؟ در فصول خاص سال آیا منوی متفاوتی دارید و یا منوهای متفاوتی را به مشتریان ارائه می‌دهید؟
  • چه المان‌هایی و خدماتی به مشتریان داده می‌شود؟ کدام یک از همه مهمتر است و باید هر روز در رستوران ارائه می‌شود و چه المان‌ها و خدماتی را می‌توان در برخی از روزها نادیده گرفت؟
  • نوع رستوران شما چیست؟ فصلی، دائمی، بیرون بر و غیره.

برند رستوران شما به عنوان سازمان

در اینجا به این می‌پردازیم که رستوران شما به عنوان سازمان چه پیامی را به جامعه انتقال خواهد داد.

  • چه ارزش‌هایی برای شما مهم هستند و این ارزش‌ها چگونه در مشتریان و پرسنل شما نمود پیدا می‌کند؟
  • چگونه اطمینان پیدا می‌کنید که این ارزش‌ها به شکل روزانه توسط پرسنل شما عملی می‌شوند؟
  • استراتژی استخدام شما چیست و چگونه تجربه‌ای که می‌خواهید را منتقل خواهد کرد؟
  • چگونه سازمان شما با دورنمایی که در ذهن دارید هماهنگ می‌شوند؟
  • آیا گروه یا قشری وجود دارد که رستوران شما به عنوان سازمان با آن متصل شود؟ این ارتباط همیشه نتیجه بخش خواهد بود. این نشان می‌دهد شما تنها فضایی برای صرف غذا نیستید بلکه بخشی از جامعه بزرگتری هستید.

برند رستوران شما به عنوان شخص

اینجا کمی مفاهیم انتزاعی‌تر می‌شود. اما به ما اعتماد کنید، به شما کمک خواهد کرد:

  • شخصیت رستوران شما چیست؟ آیا شوخ است یا جدی است؟ همیشه جک می‌گوید و شادی پخش می‌کند یا جدی است و پرابهت است و پرنسیپ دارد. به موسیقیدان، هنرپیشه و یا سرآشپز معروفی فکر کنید که او را دوست دارید و می‌ستایید. می‌خواهید رستوران شما کدام یک باشد.
  • ارتباط رستوران شما با مشتریان چگونه است؟ آیا آنها را سرگرم می‌کنید؟ آیا نیاز آنها را مرتفع می‌کنید؟ آیا در مورد نوع غذایی که می‌دهید به مشتریان آموزش می‌دهید؟ آیا می‌خواهید جنبشی راه بیندازید (مثلاً راه اندازی رستوران گیاهی
  • داستان شما چیست؟ روایتتان را چگونه شروع می‌کنید؟ آن نقطه عطف در گذشته شما که موجب شد این راه را در زندگی برگزینید چه بوده است؟ شاید بتوانید  الهام بخش کسان دیگری باشید؟ و چرا؟ این همان ستاره قطبی است که راه شما را مشخص می‌کند.

برند رستوران شما به عنوان سمبل طراحی

حالا وقت آن است که مفاهیم به عمل دربیاید و پیام برند شما در طراحی متجلی شود. خواه این طراحی‌ها برای دکوراسیون داخلی باشد و یا برای نمادهای دیگری.

وقتی گزارش کانسپت را نوشتید، نگاه دقیقی به آن بیندازد. آیا بخشی از زندگی خود و تجربه‌تان را در آن می‌بینید. چیزی که سفر یگانه شما را  به صورت چکیده‌ای در آورده باشد.

چه المان‌هایی از دکوراسیون، یونیفورم و دیگر عناصر را در هنگام خواندن متن کانسپت در ذهن مجسم خواهید کرد.

این مقاله مقدمه‌ای بود بر آنچه باید در مورد برندسازی رستوران بدانید. مبحث برندسازی برای رستوران خود کتابی مفصل است که نکات و ظرایف بسیاری دارد. در اینجا به سرفصل‌هایی از آن اشاره کردیم. در مبحث برندسازی، صنعت رستوران‌ از دیگر کسب و کارها متمایز نیست. ولی آنچه رستوران داری را متمایز می‌کند رابطه آن با فرهنگ و زندگی روزمره انسان است.

از همین روی طراحی کانسپت و برند مرحله‌ای است که نیاز به همفکری و هم افزایی با کارشناسان خبره دارد. آپادانا تجهیز با دو دهه تجربه در زمینه تولید، طراحی و تجهیز آشپزخانه صنعتی یاری‌رسان شما در این مسیر دشوار است.



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments