صفر تا صد راه اندازی کافه رستوران

راه اندازی کافه رستوران و دکوراسیون کافه

راه اندازی کافه رستوران حتما فکر خوبی است و این ایده زمانی می‌تواند عالی باشد که شما برای آن یک برنامه‌ریزی خوب انجام دهید تا به سوددهی بالا برسید. راه اندازی کافی شاپ از نظر اصولی تفاوتی با راه اندازی رستوران ندارد.
در این مقاله صفر تا صد راه اندازی کافه رستوران را برای شما لیست کرده ایم. همچنین نقشه و تجهیزات مورد نیاز کافی شاپ‌تان را فهرست کردیم تا به بهترین و پرسودترین شکل کسب و کارتان را آغاز کنید.

گام اول- برنامه خود را بر روی کاغذ بیاورید

دکوراسیون کافی رستوران

یک برنامه خوب حتما به کار شما می‌آید، بر این کار تمرکز کنید و مانند سازمان برنامه و بودجه که برای کل کشور برنامه‌ای جامع می‌نویسد، شما هم برای کار خودتان برنامه جامعی بنویسید که ریز هزینه‌ها و اهداف‌تان را شامل شود. اولویت‌های خود را به‌حساب بیاورید، زمانی که اهداف جزیی محقق می‌شود را بنویسید و هزینه‌های خود را برای رسیدن به اهداف‌تان از قلم نیندازید.

گام دوم- تحقیقات درباره بازار کافی رستوران

این گام برای شما مهم‌ترین گام محسوب می‌شود، چرا که پیوندی بین ذهنیت‌های پیشین و واقعیت کسب‌وکار شما خواهد بود. در این مرحله شما بهتر است چند سوال اساسی بپرسید:

  • آیا اهدافی که مدنظر دارم با مکانی که انتخاب کردم همخوانی دارد؟
  • آیا اهداف من متناسب با مکانی که انتخاب کردم باید اصلاح شود؟
  • آیا مکانی که انتخاب کردم بازار خوبی برای کسب‌وکارم هست؟
  • آیا در این مکان کافه رستوران من موفق می‌شود؟‌
  • آیا در این مکان کافه رستوران من رقبای سر سختی دارد؟
  • آیا می‌توانم از پس رقبای خودم بر بیایم؟‌


آیا پاسخ به این سوالات برای شما روشن است و می‌توانید براساس چشم‌اندازهایی که پیشتر برای خود ترسیم کردید از پس کارها بر بیایید می‌توانید قرارداد اجاره یا خرید مکان را امضا کنید و کار را شروع کنید.

گام سوم- طرح تجاری لازم است حتی برای کافه کوچک شما

حتما شما که می‌خواهید یک کافه رستوران راه‌اندازی کنید به فکر کسب درآمد و سوددهی بالا هستید. برای اینکه به اهدف بالاتری در بین رقبای بازار برسید لازم است طرح تجاری داشته باشید. قبلاً در مقاله «چرا آشپزخانه به طرح تجاری نیاز دارد» به این موضوع مفصلاً پرداخته ایم.

در نوشتن طرح تجاری، اهدافی تجاری کارتان و ماموریتی که برای کافه رستوران خود مدنظر دارید را بنویسید. ببینید چقدر می‌توانید کلید واژه‌هایی مانند موفقیت، پیروزی و برنده شدن را به کارتان پیوند بزنید. کیفیت بالای مواد غذایی، خدمات مناسب در کارتان را با کلید واژه‌های فوق مرتبط کنید و در طرح تجاری‌تان به آن اشاره کنید.

در مورد وفاداری مشتریان و دستیابی به اهداف مالی در کار خود فکر کنید و برای تحقق موفقیت در آنها معیارهایی تعیین کنید و در طرح تجاری بنویسید. البته شرایط اجتماعی و موانع را از قلم نیندازید و در این مرحله رویایی فکر نکنید.
ارزیابی درست از سطح فرهنگی و اقتصادی مشتریان مشتریان مهم است اما شما رقبایی هم در کمین دارید. لیستی از ضعف و قوت های کافی شاپ هایی که در مدار 15 دقیقه‌ای از شما قرار دارند تهیه کنید. می‌پرسید چرا 15 دقیقه؟ چون بعید است کسی برای نوشیدن قهوه یا ساندویچ کوچک مسافتی بیش از 15 دقیقه را رانندگی کند.

خب یادتان باشد که یکی از اهداف شما از راه‌ اندازی کافه رستوران کسب درآمد است، پس در این گام هم اهداف مالی خود را مدنظر بگیرید. به‌خصوص اگر قصد دارید از طریق کافه رستوران امرار معاش زندگی‌تان به طور تمام و کمال تامین شود.

گام چهارم- یافتن مکان برای راه اندازی کافه رستوران

اینطور بگویم! حتی می‌ارزد که چندین ماه را تنها صرف یافتن مکان مناسب برای رستوران کنید. بر اساس بودجه و مطالعات بازاریابی می‌توانید بهترین محل را انتخاب کنید. کافه رستوران‌هایی که در محلاتی که پاتوق و گذر جوانان است یا در جوار دانشگاه‌ها یا مراکز فرهنگی و هنری دایر می‌شوند بازدهی زیادی دارند.

از همین ابتدا توان بازاریابی خود را هم محک بزنید، آیا شما فقط قرار است به اهالی یک محله کوچک سرویس دهید یا اینکه بازاری بزرگتر از یک محله مدنظرتان است. در انتخاب مکان این نکات را مدنظر بگیرید.

اگر خود را چندان ریسک‌پذیر نمی‌دانید و یا احتمال می‌دهید به دلیل شرایط اقتصادی جامعه ممکن است نتوانید در شروع کار یک نام تجاری (برند) بزرگ و مطرح را تاسیس کنید، حتما به دنبال مکانی باشید با سرویس دادن به مشتریان محلی و عابران غیر وفادار هم موفق شود. گاهی پاساژها و مناطقی که تعداد زیادی مغازه دارد برای چنین اهدافی مناسب هستند و یک کافه با سرویس‌دهی مناسب بدون توجه به نام آن می‌تواند موفق شود.

گام پنجم- طراحی نقشه و چیدمان کافی رستوران

حالا زمان آن است که مهمترین گام برای راه اندازی کافه رستوران پرسود را بردارید. طراحی و چیدمان آشپزخانه شما مستقیم در بازدهی و عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد. اگر تا الان نخوانده اید پیشنهاد می کنم مقاله «اصول طراحی نقشه آشپزخانه صنعتی و انواع آن» را مطالعه کنید.

گرچه در کافی شاپ ها و مخصوصاً کافی رستوران ها محصولات و خدمات متفاوتی را می‌توان ارائه داد اما پروسه کار تقریباً ثابت است. به همین دلیل الگوی چیدمات تجهیزات کافی شاپ در آشپزخانه «خطی» است. تصویر زیر به درستی جایگاه هرکدام از تجهیزات و چیدمان آشپزخانه کافی شاپ را نشان می‌دهد.

پلن آشپزخانه کافی شاپ


گام ششم- دکوراسیون داخلی

البته می دانم که در دکوراسیون داخلی، الگوی خاصی نمی‌توان داد و موضوعی است که بیشتر به خلاقیت دکوراتور بازمی‌گردد . اما وقتی صحبت از کسب و کار می شود و می‌خواهیم از دکوراسیون داخلی برای جذب حداکثری مشتریان استفاده کنیم شرکت‌هایی مانند آپادانا تجهیز به 5 نکته توجه می‌کنند:

  • امکانات ضروری: سیستم تهویه، اطفای حریق و مانند آن
  • قابلیت دسترسی: دسترسی به میزها، امکان عبور و مرور افراد معلول، صندلی‌های چرخدار
  • سودآوری: استفاده بهینه از فضا برای میزها و صندلی‌ها به همراه آشپزخانه صنعتی
  • کارآیی: هر عنصری در کافه شاپ باید کارایی متناسب آن را داشته باشد.
  • زیبایی: فضاسازی و نورپردازی برای جذب بیشتری مشتریان


اگر دنبال برندسازی هستید و دکوراسیون خاصی را برای مکان‌تان مدنظر دارید لازم است متناسب با طرح‌های مرتبطی که از قبل تهیه کردید کار را شروع کنید. ممکن است کافه رستوران شما نماینده یک برند بزرگ باشد که در این صورت برای تهیه تجهیزات و خیلی کارها باید متناسب با سیاست‌های آن برند (حسب قرارداد نوشته شده) عمل کنید.

گام هفتم- تامین تجهیزات مناسب کافه رستوران

کانتر کافی شاپ اسپرسو

تبریک می‌گوییم، شما از امروز صاحب یک کافه رستوران شدید، باید برای راه اندازی کافه رستوران نیاز است تجهیزات مناسب را نیز تهیه کنید. اگر از کسب‌وکارهای قبلی آن مکان وسایلی هست که در کارتان قابل استفاده است خوب آنها را بررسی کنید. در این مرحله نیز باید به برآوردهای مالی کارتان مراجعه کنید و توان مالی خود را محک بزنید.
تجهیزات کافی شاپ عبارتند از:

برای استعلام قیمت هر یک از تجهیزات راه اندازی کافی شاپ کافی است فرم زیر را پرکنید تا کارشناسان فروش آپادانا تجهیز فوراً با شما تماس بگیرند:



    در مرحله تهیه تجهیزات یادتان باشد که شما می‌بایست منویی تهیه کرده باشید که انواع غذاها و نوشیدنی‌هایی که قرار است در کافه رستوران سرو کنید مشخص شده‌اند. بعد تجهیزات را متناسب با آن تامین کنید. اگر به فکر گسترش کسب‌وکارتان در آینده هستید در مرحله تهیه تجهیزات آن را مدنظر قرار دهید.

    قبلاً مقاله جامعی در مورد تجهیزات آشپزخانه صنعتی اساسی را معرفی کردیم و در به چیستی آشپزخانه صنعتی نیز به صورت کامل پرداخته‌ایم:

    https://apadanatajhiz.com/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%be%d8%b2%d8%ad%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%db%8c/

    گام هشتم- تکمیل طراحی منو

    اگر در مرحله قبل از حدود منوی غذایی خود اطلاع داشتید، در این مرحله باید منوی غذایی شما کامل شود و طراحی آن نیز باید تکمیل شود. منو را به شکلی طراحی کنید که روح کسب‌وکار و برند شما را برساند. با فضای کافه رستوران شما همخوانی داشته باشد و نمادهای مناسبی در طراحی آن وجود داشته باشد.
    یک منوی خوب دیدگاه و نگاه شما را در مورد راه‌اندازی کافه رستوران نشان می‌دهد. این را هم فراموش کنید که قرار است رضایت همه مشتریان را جلب کنید. طراحی منوی جذاب یکی از اساسی ترین مراحل راه اندازی کافه رستوران است.

    گام نهم- پرسنل مجرب‌تان را استخدام کنید

    خوب اکنون زمان استخدام پرسنل مجرب است، ممکن است در این چند وقت که به دنبال راه‌اندازی کافه رستوران بودید سرآشپز خود را هم پیدا کرده باشید، یا دوستی به شما فرد مجربی را معرفی کرده باشد. اگر این‌طور نیست آگهی استخدام در سایت‌ها و کانال‌های معتبر منتشر کنید. رزومه آنها را بررسی کنید و از نیروهای مربوط به بخش پخت‌و پز غذا تست بگیرید.
    از همان ابتدا برای نیروی کار خود احترام قائل باشید و در زمان نه‌چندان طولانی پاسخ مثبت یا منفی را مشخص کنید و به افراد اعلام کنید. برای نیروهای سالن پذیرایی آداب معاشرت اهمیت ویژه‌ای دارد اگر پرسنل نیاز به آموزش دارند برای این کار وقت بگذارید. برای بخش آشپزخانه هم کیفیت غذاها و نوشیدنی‌ها مهم است.

    گام دهم- مشتری جذب کنید

    برای آنکه کافه رستوران شما در بین رقبای بدرخشد و مشتریان مصرف غذای شما را ترجیح دهند لازم است استراتژی بازاریابی داشته باشید و از تبلیغات هدفمند غافل نشوید.

    زمان آن رسیده که در بخش تبلیغات خود مشتریان را جذب کنید. اگر برنامه افتتاحیه داشته باشید برای کسب و کارتان بهتر است. اما قبل از این مرحله مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید و سعی کنید به روش‌های تبلیغاتی آنها را جذب کنید. اگر نیاز به کمک داشتید می‌توانید از کارشناسان این حوزه بهره‌مند شوید.

    بازاریابی آنلاین امروز یک روش مناسب و نسبتا ارزان است، ضمن اینکه در شبکه‌های اجتماعی محبوب داخلی مانند اینستاگرام هم می‌توانید امور تبلیغاتی را دنبال کنید. هشتگ اختصاصی مربوط به کارتان را ایجاد کنید و در صورت لزوم کمپینی قبل از افتتاحیه راه‌اندازی کنید.

    گام یازدهم- افتتاح با شکوه کافه رستوران

    این افتتاحیه یک شروع خوب و طوفانی شما را برجسته می‌کند، بعد از طی کردن مراحل قبل به شکل سلسله‌وار اکنون نوبت به یک افتتاح خوب و پر سر و صداست. افتتاحیه بزرگ می‌تواند نشانه بزرگی کسب‌وکار شما و همت عالی‌تان باشد پس این مورد را نادیده نگیرید.
    در مرحله افتتاح می‌توانید مشتریان وفادار پیدا کنید و آنها را به خود جلب کنید. البته فراموش نکنید در مرحله جذب و استخدام پرسنل تا مرحله افتتاح کافه رستوران آنها را برای چنین روزی آموزش دهید و آمادگی آنها را بالا ببرید.

    شرکت آپادانا تجهیز همکار راه اندازی کافه رستوران شما

    1- راه اندازی کافه رستوران چقدر هزینه خواهد داشت؟

    هزینه راه اندازی آشپزخانه های صنعتی به عوامل مختلفی از جمله انتخاب محل رستوران، تجهیزات خریداری شده و متراژ رستوران بازمی گردد. از این رو هزینه این پروژه ها بسیار متغیر است.

    2- آیا شرکت آپادانا تجهیز به می تواند برای کافه رستوران طرح تجاری بنویسد؟

    بله، شرکت آپادانا تجهیز از قدم نخست یعنی انتخاب کانسپت برند و نوشتن طرح تجاری تا زمان انتخاب مکان و تأمین و تولید تجهیزات با شما همراه خواهد بود.

    3- برای تأمین تجهیزات کافی شاپ از چه برندهایی استفاده می شود؟

    بیشتر تجهیزات کافی شاپ از جمله اسپرسو و آسیاب قهوه از برندهای ایتالیایی هستند. برخی از تجهیزات اساسی مانند میزکار استیل نیز توسط شرکت آپادانا تجهیز تولید می شود.

    اگر نیاز به مشاوره در برای راه اندازی کافه رستوران دارید کافی است از طریق فرم زیر تقاضای خود را برای ما ارسال کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:



      ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
      0 کامنت
      Inline Feedbacks
      View all comments