خط کامل سلف سرویس

خطوط کامل سلف سرویس (Complete-line-of-self-service) از جمله تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که از بخش‌های زیادی تشکیل شده است. این خط شامل:
  • کانتر گرم سلف سرویس
  •  کانتر سرد سلف سرویس
  • کانتر صندوق
  • و  کانترهای ساده سلف سرویس
در برخی رستوران‌های صنعتی بسته به نوع واحد غذایی خود (تالار، رستوران، هتل و ...) این کانترها را انتخاب می‌کنند. یک هتل یا تالاری که نحوه سرو غذا به صورت سلف سرویس است، به تمامی این کانترها نیاز دارد. رستورانی که غذا به صورت پرسی بر سر میز مشتری سرو می‌شود، شاید فقط به کانتر گرم آن هم در آشپزخانه نیاز داشته باشد. نمای خطوط کامل سلف سرویس با متریال مختلف قابل ساخت است از جمله استیل، کورین، چوب و ... که وابسته به دکور و دیزاین سالن است. ابعاد خط کامل سلف سرویس بنا به کانترهای در نظر گرفته شده و طراحی آشپزخانه و محل متغییر است. اما عموماً خط سلف سرویس دارای 5 متر طول است که با عرض 90 و ارتفاع 140 سانتی‌متر می‌تواند شامل یخچال سرد خط گرم و محلی برای نگهداری نوشیدنی‌ها است.

کارکردهای یک خط سلف‌ سرویس

هر یک از اجزای فوق در خط سلف سرویس کارکرد ویژه‌ای دارد. کانتر گرم برای سرویس‌دهی غذای گرم مورد استفاده می‌شود. در کانتر سرد می‌توان انواع غذاهای سرد و نوشابه یا سالاد را به مشتریان عرضه کرد. کانتر ساده و کانتر قاشق و چنگال برای استفاده مشتری از قاشق مورد استفاده است. در قسمت ریل و کانتر صندوق می‌توان غذا و انواع دسر همراه آن را از یک نقطه به نقطه دیگری انتقال داد. در این قسمت از خط کامل سلف سرویس انواع شفینگ دیش ها نیز قرار می‌گیرند. البته باید توجه داشت که با توجه به نوع مجموعه و خدمات و وعده‌های غذایی که سرو می‌شود نوع چیدمان تجهیزات در خط سلف سرویس متفاوت خواهد بود. اندازه کانترها با توجه به فضای موجود می تواند بنا به خواسته صاحب رستوران یا هر مجموعه دیگری تغییر کند. مثلاً مجموعه ای که وعده های صبحانه را برای کارمندان شرکت تدارک می بیند باید دارای بخش آب جوش و محفظه های نگهداری نان باشد.

مکان‌های راه اندازی خط سلف سرویس

این خطوط را می‌توان متناسب با مکان‌های مختلفی راه‌اندازی کرد. کارخانه‌ها، مدارس، پادگان‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات، مساجد و حتی ایستگاه‌های خطوط مترو. از آنجا که این خطوط انعطاف لازم را دارند این امکان به مشتریان داده می‌شود که آن را در بخش های مختلفی راه اندازی کنند. نکته مهم در چیدمان بخش‌های مختلف خط کامل سلف سرویس این است که نور به بخش های مختلف برسد و غذاها در دسترس باشند. وظیفه خط سلف سرویس در وهله اول توجه به سلامت غذا و در وهله بعدی سرو مناسب آن برای متقاضیان است. گفتنی است این خط با همه تجهیزاتش نقشی در فرایند پخت غذا ندارد. در واقع هر آنچه خوردنی و نوشیدنی است در جاهای دیگری و در آشپزخانه های صنعتی تهیه می شود و تنها در این مکان عرضه خواهد شد.

جنس تجهیزات سلف سرویس

معمولا جنس سلف سرویس تمام استیل و یا استیل 304 خشدار با ورق یک میلی‌متر است. در نمای جلوی آن از سنگ، چوب، MDF و سنگ مصنوعی استفاده می‌شود. گاه با استفاده از لامپ‌های LED لوگوی رستوران و یا مرکز را نیز در جلوی خط سلف سرویس طراحی و نصب می‌کنند. معمولاً کانترهای خط سلف سرویس از نظر متریال شامل دو دسته هستند: استیل: بیشتر تجهیزات سلف سرویس همانند دیگر بخش های آشپزخانه های صنعتی از جنس استیل ضدزنگ است. تمامی کانترهای سرد و گردم از این نوع استیل درست شده اند. جنس کورین و چوب: بخشی از تجهیزات سلف سرویس از نوعی پلاستیک به نام کورین ساخته می شود. این نوع کانترها  که در آن چوب نیز به کار رفته جلوه بصری خوبی دارند و برای دکوراسیون محل بسیار مناسب هستند. در آنها می توان انواع غذاهای گرم و سرد و همچنین نوشیدنی را عرضه کرد.

محصولات آپادانا تجهیز آراز

تجهیزات آشپزخانه صنعتی در شرکت آپادانا تجهیز همگی از بهترین متریال ها و با بالاترین کیفیت هستند. شرکت آپادانا تجهیز آراز یکی از شرکت های تأمین کننده و تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که محصولات را بر اساس خواست مشتریان و نیاز آشپزخانه صنعتی سفارشی سازی می‌کند. تیم آپادانا تجهیز با تجربه بسیار بالا در این زمینه و بر عهده گرفتن پروژه های متعدد و تخصصی می ‌تواند مشاوره مناسب و مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.