تجهیزات شستشو و نظافت

خشک کن صنعتی

تجهیزات شستشو و نظافت

دیگ بخار

تجهیزات شستشو و نظافت

ماشین لباسشویی صنعتی


تجهیزات لاندری، لوازم خشکشویی

از تجهیزات لاندری صنعتی در جاهای مختلفی از جمله رستوران‌های بزرگ، سالن‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. برای برآورده کرده دستورالعمل‌های بهداشتی و نظافت کارکنان برخی از آشپزخانه‌های صنعتی و بیشتر هتل‌ها و همچنین بیمارستان‌ها اتاقی را برای لاندری و خشکشویی البسه و ملحفه‌ها در نظر گرفته‌اند. به جز یونیفورم کارکنان در مورد رستوران‌ها تمامی رومیزی‌ها و دستمال سفره‌ها به صورت روزانه خشکشویی می‌شوند. بدیهی است البسه و پارچه‌های لاندری در مورد هتل‌ها بسیار بیشتر است و همه ملحفه‌ها و روبالشتی‌ها بایستی بعد از هر بار استفاده دورباه به خشکشویی سپرده شوند.

مهمترین تجهیزات لاندری، لوازم خشکشویی:

حداقل تجهیزات لاندروی و لوازم خشکشویی در این اتاق‌ها عبارت از یک دستگاه لباسشویی صنعتی و یک دستگاه خشک کن صنعتی به همراه دیگ بخار یا بویلر است. در مورد پیشرفته‌تر اتاق لاندری به تجهزات زیر مجهز خواهد شد:
  • دستگاه آبگیر لباس صنعتی
  • دستگاه خشک کن لباس صنعتی
  • دستگاه اتو پرس صنعتی (اتو کلاغی)
  • دستگاه اتو غلطک (اتو رولی)
  • دستگاه مانکن اتو
  • دستکاه دیگ بخار یا بویلر
  • میز اتو بخار
بدیهی است برای آشپزخانه‌های صنعتی همه این امکانات نیاز نیست. اما علاوه بر بهداشت بیشتر، برخی از قارچ‌ها و کثیفی‌ها را تنها با وجود لاندری روم می‌توان برطرف کرد. به همین دلیل رستوران‌های صنعتی بزرگ این تجهیزات را خود تهیه می‌کنند و رستوران‌های کوچک‌تر با مراکز خشکشویی قرارداد می‌بندند. برای تجهیز یکی از اتاق‌های هتل و یا رستوران‌ها و سالن‌ها به تجهیزات لاندری باید به نکاتی توجه داشت. نخست باید اتاقی در نظر گرفت که ظرفیت لازم برای تعبیه تجهیزات لاندری و خشکشویی و اتوها را داشته باشد. در هتل‌ها سیستم شوتینگ باید تعبیه شود تا ملحفه‌ها و لباس‌ها به سرعت در دسترس کارکنان اتاق لاندری قرار بگیرد. با در نظرگرفتن نقشه ساختمان شوتینگ را در رستوران‌ها نیز می‌توان تعبیه کرد. نور عامل بسیار مهمی در کار نظافت و خشکشویی است، بنابراین اتاق لاندری باید نور کافی داشته باشد تا انواع لک‌ها بر روی پارچه قابل رویت باشد. همچنین آفتاب برای ضدعفونی محل کار ضروری است. هواکش نیز عنصر بسیار اساسی در لاندری است و بدون آن کار در محیط گرم و پر بخار لاندری امکان ناپذیر است. خروجی برای فاضلاب باید در این اتاق تعبیه شود تا پس آب‌های شستشو را به بیرون منتقل کند. انتقال مداوم و روزانه سبدهای لباس می‌تواند مشکل باشد پس حتی‌الامکان این اتاق باید در کنار آسانسور قرار بگیرد. همچنین جایگاهی برای قراردادن لباس‌های لاندری شده باید در نظر گرفته شود. این اتاق‌ها ترجیحاً باید سقف بلندی داشته باشند.