تجهیزات آشپزخانه صنعتی نو یا دست دوم، شما کدام را می‌خرید؟

پخت و پز روی گاز و آتش

می‌خواهید رستوران یا کافه تریا باز کنید و یا به دنبال ارتقای تجهیزات خود هستید. اما نمی‌توانید تصمیم بگیرید از کدام برند خریداری کنید. یا اینکه بهتر این است از بازار دست دوم تجهیزات را تهیه کنید؟! اما آیا تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم با آن هزینه نگهداری و سرویس به صرفه جویی اولیه انجام گرفته می‌چربد؟

برای شنیدن پادکست مقاله کلیک کنید

خریداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی از بازار نو و  دست دوم دارای جنبه‌های مثبت و منفی است که در این نوشتار به آنها می‌پردازیم. بسته به اینکه وزن کدام یک از این جنبه‌ها برای شما بیشتر است می‌توانید در خرید خود از هر جایی تصمیم بگیرید. کافی است جستجوی اینترنتی کنید و با لوازم رستوران دست دوم دیوار یا شیپور مواجه شوید که با راحتی و قیمتی کمتر محصول را در اختیار شما می گذارند. اما پیشنهاد ما این است که هیچ وقت این کار را نکنید. دلیل آن را در ادامه خواهیم گفت.

مزیت‌های خرید تجهیزات رستوران دست اول

سلف سرویس رستوران

بیشتر پروژه های راه اندازی رستوران به تجهیزات نو از برندهای معتبر  تمایل دارند؛ صرفاً به این دلیل که آنها نو هستند. چیزی خوش آیند در تهیه کالایی که بوی تازگی می‌دهد وجود دارد. هنگامی که تجهیزات خود را از برندهای معتبر خریداری کردید این انتظار وجود دارد  که دیگر خرابی نداشته باشید و تجهیزات مثل ساعت برای شما کار کنند. تجهیزاتی خالی از هر گونه نقص و خرابی.

مزیت دوم خریداری تجهیزات نو این است که احتمال از کار افتادگی این تجهیزات در آینده بسیار کاهش خواهد یافت. در صورت خرابی نیز گارانتی، همیشه در دسترس قرار خواهد گرفت. این به معنی آن  است که برای جایگزینی آن نیازی به هزینه اضافه ندارید. خاصه اینکه هدف اصلی تهیه تجهیزات دست دوم صرفه‌جویی و بهره وری بیشتر است. اما در بسیاری از موارد نه تنها صرفه جویی در تهیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم انجام نمی‌گیرد بلکه در تحلیل نهایی هزینه‌های بیشتری نیز انجام می‌شود.

البته همیشه احتمال خرابی حتی در تجهیزات نو هم وجود دارد اما احتمال آن بسیار کم است.

تجهیزات نو عمر طولانی تری برای رستوران خواهند داشت. آیا به این فکر هستید از این تجهیزات برای سال‌ها استفاده کنید و یا اینکه پس از مدتی و با آمدن فناوری جدید تجهیزات خود را تغییر دهید. به هر حال فناوری در تجهیزات آشپزخانه صنعتی مانند صنعت کامپیوتر و IT تغییر نمی‌کند بنابراین به فکر تجهیزاتی باشید که حداقل 10 سال برای شما کار کند.

هرچند گفتیم فناوری در این صنعت چنان که باید تغییر نمی کند اما به هر حال این صنعت نیز مانند دیگر صنایع نوآوری‌هایی داشته است. مزیت دیگر استفاده از تجهیزات نو، بهره‌برداری از آخرین فناوری‌ها است. استفاده از این فناوری‌ها در کیفیت غذایی که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد نیز اثرگذار خواهد بود.

مزیت خرید تجهیزات رستوران دست اول

مزیت‌های خرید تجهیزات آشپزخانه دست دوم

وقتی صحبت از خریداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم می‌شود بهترین مزیت قیمت تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم نسبت به نمونه های اصل است. بی تعارف تجهیزات آشپزخانه صنعتی گران هستند و بخش بزرگی از هزینه‌های شما را در بر می‌گیرد. بهینه‌تر این است که حداقل بخشی از تجهیزات را به صورت دسته دوم خریداری کنید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

همچنین خرید وسایل فست فود دست دوم از نظر محیط زیستی بهتر است. به هر حال انتقال تجهیزاتی آشپزخانه به زباله‌دان‌های حاشیه شهری به محیط زیست آسیب می‌رساند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم به معنی کهنه نیست

توجه داشته باشید وقتی تجهیزات دست دوم می‌خرید به معنی آن نیست که وسایل قدیمی و کهنه را تهیه خواهید کرد. بلکه درواقع تجهیزاتی را خریداری می‌کنید که در گروه تقریباً نو دسته‌بندی می‌شوند. اینها تجهیزاتی هستند که به خوبی کار می‌کنند و بعد از مدتی استفاده بر اثر مشکلات مالی صاحبان خود  سر از بازار دست دوم فروشی در آورده‌اند. روش آماده‌سازی آنها اینگونه است که پس از سم پاشی، شستشو و تعمیرات آماده ارائه به مشتریان خواهند شد.

مسلم است بر اساس شرایط کیفی و سن هر کدام از دستگاه‌ها قیمت آنها نیز متقاوت خواهد بود. شاید دستگاهی که از نظر کیفیت نزدیک به شرایط نو خواهد بود با دستگاه نو تفاوتی نداشته باشد. حتی گارانتی برخی از این دستگاه‌ها نیز به موعد مقرر خود نرسیده است. گاه بسته به شرایط دستگاه می‌توانید پس از استفاده آن را دوباره به فروش برسانید.

یکی ازمزیت‌های تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم این است که نسبت به وسایل نو دیرتر مستهلک می‌شوند. بنابراین تا زمانی که شما به دقت از تجهیزات نگهداری کنید و سرویس آنها را به صورت دوره‌ای انجام دهید، این امکان وجود دارد که آنها را با همان قیمتی که خریداری کردید، دوباره به فروش برسانید.  

همانطور که در بالا هم گفتیم، خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم به معنای این است که شما مقداری از هزینه را صرفه جویی می‌کنید. اما هیچ به این فکر کردید که با این پول صرفه جویی شده چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ بازاریابی در بازار واقعی و دیجیتال، بهبود دکوراسیون سالن رستوران و همچنین استخدام کارکنان بیشتر برای بخش آشپزخانه و سالن هزینه‌هایی است که به سادگی به صندوق شما بازخواهد گشت.

معایت خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم

اما خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی دست دوم همه‌اش مزیت نیست. شما نسبت به کیفیت وسایلی که پیشتر در رستوران دیگری بارها هر روز استفاده شده است اطمینان ندارید. توصیفات فروشندگان وسایل تجهیزات دست دوم آنچنان که شما انتظار دارید  دقیق نیست و ممکن است کار شستشو و تعمیرات به درستی انجام نشده باشد. مضاف بر همه فروشنده اولیه به چه دلیلی جز دلایل مالی این تجهیزات را روانه بازار فروش وسایل دست دوم کرده است؟

اینها همه نگرانی‌هایی است که بایستی خریدار تجهیزات از خود بپرسد.

فروش لوازم دست دوم رستوران در تهران جزو مشاغل پردرآمد است و فعالان از وضعیت بد اقتصادی بهره مند شده اند.

اما پیشنهاد ما این است که از شرکت های اسم و رسم دار و پاسخگو برای تجهیز رستوران خود بهره برداری کنند. از طریق فرم زیر می توانید تجهیزات مورد نظر خود را استعلام کرده و یا برای راه اندازی صفر تا صد رستوران درخواست مشاوره کنید:



    ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
    0 کامنت
    Inline Feedbacks
    View all comments