بررسی جامع انواع فر های پخت ترکیبی – تجهیزات پخت آشپزخانه صنعتی

انواع فر های پخت ترکیبی
[toc]

فر پخت ترکیبی چیست؟

فر پخت ترکیبی به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات پخت آشپزخانه صنعتی، در واقع دستگاهی است، که قابلیت سه روش مختلف پخت را دارند؛

  • همرفتی:

از روش همرفت یا به عبارت دیگر، انتقال رفت و برگشتی حرارت خشک، می توان برای پخت انواع نان ها و یا کباب کردن گوشت در متد های مختلف استفاده کرد.

  • بخار:

این روش برای پخت های با ظرافت و حساس شامل غذایی هایی مانند بعضی ماهی ها، برنج، سبزیجات و … که دارای بافت حساس تری هستند، بسیار مناسب است.

  • ترکیبی (بخار و همرفت به طور همزمان):فر کانوکشن

مادامی که دستگاه در حال استفاده از این روش است. به دلیل استفاده ترکیبی و همزمان بخار و حرارت خشک، باعث می شود که غذای داخل دستگاه در بافت بسیار مطبوع آماده شود.

و مهم تر از آن حتما دیده اید که گاهی گوشت های در حال کباب شدن در مقابل حرارت خشک مستقیم حجمشان کوچک شده و ظاهر خود را از دست می‌ دهند. این روش کمترین انقباض بافت مواد غذایی را منجر می شود.

این مقاله، راهنمایی است برای آَشنایی شما با ویژگی های فر های پخت ترکیبی، و اینکه این فر ها چگونه در بهره‌وری بهتر و سودآوری بیشتر به شما کمک خواهند کرد.

 

مزایای فر های پخت ترکیبی

فر های پخت ترکیبی برای سرمایه گذاری یک قدم بزرگ است. اما در مقایسه با هزینه روی هم رفته ی  تجهیزات آشپزخانه صنعتی شما، ارزش خرید، تقریبا با قیمت اولیه برابر است.

این تجهیزات همه کاره به دلایل زیر سرمایه گذاری هوشمندانه ای هستند:

  • بهینه سازی فضای پخت و پز:

یک فر پخت ترکیبی، به راحتی می تواند جایگزین بخارپز و اجاق گاز باشد و فضای کمتری را از آشپزخانه شما اشغال کند. خرید این تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای شما مقرون به صرفه خواهد بود.

  • حجم پخت بیشتر، تعداد تجهیزات کمتر:

تمام روش های پخت، مانند بخارپز، زودپز، آرام پز، دودی، سرخ کن، بخار پز و … را در فر های پخت ترکیبی قابل ارائه هستند.

این موضوع، آنها را به یک گزینه عالی برای افزایش ظرفیت آشپزخانه صنعتی یا صرفه جویی در فضا با جایگزینی کامل واحد های مختلف در آشپزخانه تبدیل می کند.

  • کنترل دقیق دما و رطوبت:

این فر ها شامل کنترل هایی مناسب، با حداکثر دقت در تنظیم دما و رطوبت هستند که می توانید به طور دلخواه آن را در امور مختلف کنترل کنید.

  • منو های قابل برنامه ریزی

این ویژگی در فر های پخت ترکیبی به شما اجازه می دهد تا دستورالعمل های غذایی را به صورت دستی وارد کرده و حالت های مختلف پخت مورد نظر خود را شخصی سازی کنید.

این ویژگی، دستورالعمل های سخت و پیچیده به همراه تنظیمات فر پخت همرفتی یا بخار را به یک تنظیم ساده با فشار چند دکمه تبدیل می کند.

  • استفاده صحیح از مواد غذایی

با استفاده از هر دو قابلیت بخار و همرفت در فر های پخت ترکیبی می توانید طعم مواد غذایی را بهتر حفظ کرده و ارزش غذایی مواد را بیشتر کنید تا منجر به ارائه یک غذای با کیفیت شود.

این ویژگی به خصوص برای گوشت ها بسیار مناسب است. زیرا رطوبت موجود در روش بخار در این دستگاه باعث می شود بافت گوشت حفظ شود و گوشت، خشک و کوچک نشود و همچنین قلم ماهیچه ها نرم و آبدار باقی بماند.

شرایط لازم برای خرید انواع فر های پخت ترکیبی

برای انتخاب بهترین نوع فر پخت ترکیبی از بین تجهیزات پخت آشپزخانه صنعتی، چند موضوع را مد نظر داشته باشید؛

  • ارزیابی نیاز های آشپزخانه صنعتی
  • نیاز های سر آشپز
  • میزان فضای آشپزخانه صنعتی

 

فر های پخت ترکیبی – برقی یا گازی؟

 وقتی صحبت از تصمیم گیری بین فر های پخت ترکیبی برقی یا گازی می شود، انتخاب ما به موارد مهمی مانند نیاز آشپزخانه صنعتی، توانایی مالی و متناسب بودن دستگاه با توجه به فضای آشپزخانه صنعتی ما دارد.

خرید فر های پخت ترکیبی، مناسب است در صورت اینکه:

  • ارتفاع زیاد است، در نتیجه عملکرد تجهیزات گازی محدود است.
  • قیمت دستگاه برای شما مهم است. زیرا مدل های الکتریکی به طور کلی ارزان تر از نمونه های گازی هستند.

از طرف دیگر خرید فر های پخت ترکیبی نوع گازی ممکن است مناسب تر باشد:

  • تولیدکنندگان تجهیزات آشپزخانه صنعتی، امروزه نسخه هایی از فر های پخت ترکیبی گازی ساخته اند، که تا 50 درصد از برترین نسخه های الکتریکی این نوع از فر ها، کارآمد تر اند.
  • مدل های مشعل-باز، در نوع فر های ترکیبی گازی با انتقال مستقیم حرارت، افزایش دما را سریع تر کرده اند.

 

قابلیت برنامه ریزی و تطبیق پذیری فر های ترکیبی

فر های ترکیبی صنعتی ابزاری عالی برای آشپزخانه صنعتی شما هستند. زیرا می توان آنها را به راحتی در هر مکانی برنامه ریزی کرد.

این فر ها چرخه های پخت و پز چند مرحله ای را ارائه می دهند، که به شما این امکان را می دهد تا تعدادی از موارد مختلف منو را سرو کنید که در غیر این صورت به تجهیزات متفاوت دیگری برای اینکار نیاز خواهید داشت.

بسیاری از فر های ترکیبی نیز، دستورالعمل های از قبل برنامه ریزی شده دارند. این فر ها با حافظه داخلی ای که روی برُد خود دارند، به شما کمک می کنند تا در وقت خود صرفه جویی کنید و مدام دستورالعمل ها را به صورت دستی وارد نکنید.

ایمنی:

از آنجا که فر های ترکیبی بخار ایجاد می کنند، به طور معمول به یک هود و خروجی هوا احتیاج دارند.

در بعضی مناطق جغرافیایی، مجاری خروجی هوا ضروری است، همچنین وجود هود های صنعتی و حسگر های حرارتی برای همه آشپزخانه های صنعتی لازم و ضروری می باشد.

آگاهی کامل نسبت به تاسیسات ساختمانی امری مهم است.

نگهداری و نظافت فر های پخت ترکیبی

وقت گذاشتن برای نگهداری از فر های ترکیبی، در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما خواهد شد، زیرا تعمیر و نگهداری منظم باعث می شود تجهیزات صنعتی رستوران شما مدت بیشتری کار کنند. نکات زیر را هنگام تمیز کردن فر های پخت ترکیبی صنعتی خود به خاطر داشته باشید:

نگهداری:

  • فر های ترکیبی را هر 6 ماه یک بار سرویس کنید.
  • مرتباً بررسی کنید صفحه ی تخلیه در جای خود قرار دارد. جا به جایی آن منجر به جمع شدن تکه هایی از مواد غذایی و در نتیجه گرفتگی مجرای تخلیه خواهد شد.
  • درب فر را روغن کاری کنید و از استحلاک زودهنگام آن جلوگیری کنید.
  • آبی که به فر پخت ترکیبی وارد می شود باید همیشه با سیستم مناسب، تصفیه شود. این موضوع باعث کاهش رسوب مواد معدنی در خطوط آب می شود. همچنین این امر باعث کاهش رسوب در واحدهای گرمایشی فر های ترکیبی شده و پخت پز را کارآمد تر می‌ کند.

نظافت:

  • همیشه قبل از تمیز کردن، دستورالعمل های نظافتی تولیدکننده را بررسی کنید. هر نوع فر پخت ترکیبی متفاوت است و ممکن است دستورالعمل شست و شوی خاص خود را داشته باشد.
  • اکثر فر های ترکیبی دارای سیستم خودشوی هستند که از قرص یا شوینده های مایع خاص خود استفاده می کنند. کتابچه راهنمای کاربر را حتما مطالعه کنید.
  • برای تمیز کردن فر خود از استفاده از تجهیزات نظافتی سایشی مانند و سیم های فلزی مخصوص شست و شو، ریختن آب مستقیم و برس های سیمی خودداری کنید. استفاده از این وسایل مطمعناً به تجهیزات شما آسیب جدی می رساند.
  • قبل از شروع پروسه ی نظافت فر های ترکیبی خود، آنها را با یک پارچه یا اسفنج نرم و خشک به آرامی پاک کنید.

 

نقش آپادانا تجهیز

آپادانا تجهیز کماکان با حفظ اصول خود، در حال افزایش آمار مشتریان وفادار خود است. و با ارائه مشاوره صحیح و مناسب به اقتضای خاص نیاز های شما، سعی بر این دارد تا شما را به تجهیزات صنعتی با کیفیت و استاندارد مورد نیازتان مجهز کند.

برای بررسی فضا و پتانسیل مکان مورد نظر خود و همچنین انتخاب تجهیزات صنعتی مناسب، می توانید با اطمینان خاطر به ما مراجعه کنید. مشاورین ما با ارائه خدمات ده ساله پس از فروش در هر نقطه ای در کنار شما خواهند بود.

منبع: webstaurant

ترجمه از آپادانا تجهیز

ایمیل شما جزو اطلاعات خصوصی شماست، ما آن را منتشر نمی کنیم.
0 کامنت
Inline Feedbacks
View all comments